Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt Vi når rekordmånga hallänningar
i dag, men vi är absolut inte nöjda. Vi vill bli större och nå fler. Vårt uppdrag som turnerande regionteater är stort och personalstyrkan är liten så vi missar många potentiella besökare/deltagare i dag. (Teater Halland) Teater- och scenkonstkonsulenter Konsulenterna är i varierande grad nöjda med hur de når ut utifrån befintliga resurser och uppdrag. Riksteatern Väst är i stort sett nöjd men skulle gärna se ett samlat grepp om arrangörskapet av all scenkonst inom Riksteatern, där även danskonsulenterna ingår. Riksteatern Blekinge ser behov av att arbeta mer med att stötta valberedningarna för att öka mångfalden i arrangörsföreningarnas styrelser.12 Två verksamheter tar upp de kommunala anslagen som en utmanande faktor, bland annat för barns och ungas möjligheter att uppleva professionell scenkonst. Riksteatern i Kronoberg önskar exempelvis en ekonomisk garanti för att föreningarna ska bli mer benägna att satsa på smalare produktioner som kan tilltala nya målgrupper: För att öka på antalet arrangemang som riktas till smala områden och grupper och för att nå nya grupper, skulle en ekonomisk garanti varit önskvärt. Det vore önskvärt att kunna stötta de ideellt arbetande föreningarna mer både personellt och med marknadsföringsstöd, inte minst digitalt. Att kunna stötta föreningarna med ekonomisk garanti för smala arrangemang är också önskvärt men Riksteatern skriver att det inte möjligt med de anslag de har idag. En ekonomisk garanti skulle göra föreningarna mer benägna att våga satsa på smalare produktioner, produktioner som kan tilltala nya målgrupper. Många av länets föreningar har små anslag och de vågar inte satsa på smala produktioner. (Riksteatern Kronoberg) Vilket utrymme har teaterverksamheterna att påverka vilka som tar del av verksamheten? Ett tiotal verksamheter gör ingen generell bedömning av i vilken utsträckning de, utifrån befintliga uppdrag och resurser, kan påverka vilka som deltar i verksamheten utan resonerar i stället kring arbetssätt och förutsättningar. Ett antal beskriver dock att de har generellt sett goda möjligheter att påverka vilka som tar del av verksamheten, och något färre beskriver utrymmet att påverka som litet. Ett par verksamheter ger exempel på hur de kan påverka deltagandet. En aktör lyfter till exempel sin skolverksamhet, eftersom de därigenom når en bredd av bakgrunder, erfarenheter och förutsättningar. Andra arbetssätt som kan ge visst påverkansutrymme är till exempel programläggning, samarbeten, kommunavtal, egenproducerade projekt, marknadsföring och avsatt tid för att utveckla relationer med publiken. Det ges också exempel på utmaningar och begränsningar. En aktör erfar att det är svårast att påverka vuxenpubliken, eftersom den ofta består av ”stammisar”. En annan påtalar att det kräver tid och utvecklingsmöjligheter att bryta ny mark och att bygga nya relationer och kontaktnät. Två verksamheter lyfter begränsningar som berör det lokala arrangörskapet på grund av deras ibland svaga ekonomi eller att de inte alltid delar verksamhetens uppdrag kring målgrupper. En aktör ser en begränsning i att anslagen tilldelas på årlig basis, ofta någon månad innan året inleds, eftersom det påverkar möjligheten till den långsiktighet som krävs för att skapa förändring. Regionteater Väst har goda erfarenheter av att skriva avtal med kommunerna om skolverksamhet: 12 En kommentar från Kulturrådet här, är att det kan vara en svår fråga att besvara eftersom det kan vara svårt både att sätta mål för och att följa upp kulturdeltagande. Dessutom kan ”nöjdhet” uppfattas på olika sätt och därmed inte bara återspegla faktiska omständigheter. Skillnader i svaren bör därför tolkas med försiktighet. 34/98