Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt själva. Där spelar utbildningar
na så klart en viktig roll, vilka som kommer in.” Östgötateatern lyfter vikten av att inse att arbetet med att bredda tillgängligheten för nya publikgrupper är ett långsiktigt arbete, ingen ”quick fix”, och framhåller att teatern även behöver se till den egna rekryteringen så att den får ”bredd vad gäller representation”. Regionteatern Blekinge Kronoberg reflekterar över balansen mellan resurser och mål och att det är resurskrävande att bygga en hållbar relation med ny publik samtidigt som de fördjupar relationen med befintlig publik. Enstaka föreställningar eller projekt som riktar sig till specifika målgrupper beskrivs inte som tillräckligt för att bygga långsiktiga relationer med nya målgrupper. Den rörelse och metodutveckling kring en medborgarscenen som verksamheten startat ska därför vara långsiktig för att ge hållbara resultat: Genom Medborgarscenens verksamhet så utvecklas metoder och arbetssätt som de tror att fler institutioner kan dra nytta av i förhållande till nya konsumenttrender och samhällsutmaningar. Att se människor mötas, kryss och tvärs av kulturella arv, ålder, etnicitet, sexuell läggning och social tillhörighet är enligt RBK magiskt. Att uppleva den dialog som uppstår ger medarbetarna på Regionteatern hopp om framtiden och de är säkra på att det kan vara en väg framåt för kulturinstitutionerna. Det handlar inte bara om att säkra kulturupplevelser för invånaren och skapa ny publik för deras egen överlevnad – utan även om att på ett effektivt sätt motverka sociala och kulturella ojämlikheter. (Regionteatern Blekinge Kronoberg) Teater- och scenkonstkonsulenter Konsulenterna lyfter lite olika aspekter i sina övriga reflektioner. Riksteatern Gävleborg lyfter till exempel ett behov av mer marknadsföring om Riksteatern. Riksteatern Jämtland/Härjedalen framhåller vikten av samarbete, till exempel med Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners, queeras och intersexpersoners rättigheter (RFSL). De påtalar också att den största utmaningen är att människorna bor väldigt utspritt i regionen. Riksteatern Kronoberg skriver att de kan locka bredare grupper genom riktade insatser, men för att få ett mer bestående resultat behövs en kontinuitet i repertoar och insatser. Riksteatern Kalmar Län påtalar att det är svårt att nå gymnasieskolans elever eftersom gymnasieskolan som frivillig skolform inte täcks av skolkulturgarantin och få skolkultursamordnare arbetar mot gymnasieskolan: ”Vi kan konstatera att ungdomar i gymnasieåldern får se väldigt lite scenkonst.” 36/98