Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt inte så nöjda och övriga svarar
på ett sådant sätt att det inte framgår om de främst är nöjda eller missnöjda.14 En utmaning som lyfts rör möjligheten att nå ut geografiskt; till exempel lyfts behov av danspedagoger i ytterkommuner och mer uppsökande verksamhet. Scenkonst Västernorrland är nöjda med hur de når ut men ser ett stort behov av att mottagarledet stärks. Kommunernas kultursamordnare och arrangörer beskrivs ha olika förutsättningar, vilket även lyfts av Estrad Norr: Estrad Norrs verksamhet är enbart turnébaserad så man tycker att man kan säga att man når ut geografiskt till hela länet. Erbjuds enbart lättsålda föreställningar med ”kändisgaranti” är det lätt men samtidigt är det angeläget att arrangörer och skolor också vågar beställa lite smalare produktioner. Det är en viktig fråga som diskuteras regelbundet. Just nu är strategin att stötta mottagare att ta emot Estrad Norr med tillräcklig regelbundenhet för att skapa stabilitet. Det kan bygga en publikbas som håller även om man någon gång vågar ”köpa grisen i säcken”. (Estrad Norr) Vilket utrymme har dansverksamheterna att påverka vilka som tar del av verksamheten? Omkring hälften av aktörerna som är verksamma inom dansområdet beskriver att de har generellt sett goda möjligheter att påverka vilka som tar del av verksamheten, utifrån befintliga resurser och uppdrag. Enstaka beskriver påverkansmöjligheterna som tydligt begränsade. Andra gör ingen generell bedömning av sina möjligheter att påverka utan resonerar kring arbetssätt och förutsättningar. Det beskrivs bland annat finnas vissa möjligheter att påverka deltagandet genom val av repertoar, spelplats, samarbeten, uppsökande verksamhet och riktade satsningar. Några begränsningar som lyfts är bland annat att det är resurskrävande att arbeta för vidgat deltagande och att det behövs mer resurser för kommunikation. Nedan ges exempel på resonemang kring påverkansutrymme: Vi är en känd och stor aktör på musik- och dansområdet i vår region. Vi har utrymme att påverka valet av till exempel föreställningar för barn och unga och bjuda in till exempel alla årkurs två att besöka konserthuset. (Västmanlandsmusiken) Grundskolor, förskolor och gymnasieskolor är de institutioner som har störst inflytande över att barn och unga får ta del av eller arbeta med konst och kultur. Kulturförvaltningens konsulenter har möjlighet att påverka vilka som tar del av stadens kulturutbud bland annat i form av kompensatoriska insatser för att öka tillgängligheten för olika eftersatta grupper, till exempel i socioekonomiskt utsatta områden eller barn med funktionsvariationer. Västra Götalandsregionens arrangörsstöd och Göteborgs kulturnämnds utjämningsbidrag som reducerar kostnaderna för arrangörerna av kulturutbudet är andra faktorer som påverkar nyttjandet av kultur på ett positivt sätt. (Göteborgs Stads dans- och konstkonsulenter) Övriga reflektioner kring breddat deltagande Reflektioner som rör just dansen handlar exempelvis om vikten av långsiktighet och kontinuitet samt relationsbyggande för att uppnå bestående resultat. Scenkonst Sörmland ser att användandet av det offentliga rummet som spelplats har varit en framgångsfaktor för att nå nya målgrupper inom dans- som musikverksamheten: ”Konstformerna och dess 14 En kommentar från Kulturrådet här, är att det kan vara en svår fråga att besvara eftersom det kan vara svårt både att sätta mål för och att följa upp kulturdeltagande. Dessutom kan ”nöjdhet” uppfattas på olika sätt och därmed inte bara återspegla faktiska omständigheter. Skillnader i svaren bör därför tolkas med försiktighet. 41/98