Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt upplevelser integreras mycket m
er i vardagen, det är något som man ’springer på’ och upplever delvis oplanerat.” Göteborg Stads dans- och teaterfestivals respondent reflekterar kring behov av styrning: Jag tror att incitament uppifrån hade kunnat ge en viss betydelse. Det är en rättighet för alla att delta i kulturen men om så mycket av våra gemensamma resurser fortsätter att gå till stora institutioner som har en mycket ensidig publik så är det samma typ av människor som får väldigt mycket av den offentligt finansierade kulturen. Det är ett demokratiskt problem och hårdare styrning kan bidra till en del av lösningen, såsom riktade medel och villkorade allmänna bidrag. (Göteborg Stads dans- och teaterfestival) Dans i Nord påtalar att dansområdet skiljer sig från andra konstformer eftersom den inte är en ”lika naturlig del av människors vardag” som till exempel film, teater och musik, och att det ställer högre krav på kontinuitet: Danskonst måste upplevas för att kunna nå fram till en individ och därmed i förlängningen generera till ett hållbart publikbygge. Man kan inte enbart prata om dans, publiken måste få smaka på riktigt … och HELA dansens ekosystem måste få plats! /…/ Det måste vara av en hög konstnärlig kvalitet med noga utvald repertoar som både utmanar och utvecklar publiken. /…/ När det gäller dans, har man oftast bara en chans att fånga ny publik då man ofta saknar dansreferenser och måste fångas direkt av det man ser. Då måste det också finnas en ”nästa” föreställning som den nyvunna publiken kan komma tillbaka till inom rimlig tid ... det vill säga KONTINUITET av dansföreställningar är viktig i publikbygget! (Dans i Nord) 42/98