Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt med civilsamhället, kommunerna
och olika arrangörer. Operan samarbetar med en mångfald av aktörer, både inom och utanför länet och landet.” (Wermlands Opera) Arbetssätt för att nå ut Längden på musikverksamheternas svar varierar. Flera är relativt utförliga, medan några är kortfattade. Några refererar till styr- eller strategidokument till exempelvis verksamhetsplan, tillgänglighetpolicy och bredare verksamhetsstrategier. Wermland Opera lyfter ett strategidokument om kultur och hälsa. Som nämnts förekommer det också hänvisningar till uppdrag i till exempel kulturplan. Utbud och format Flera aktörer beskriver arbetssätt med repertoar- och programutbud. Vara Konserthus har exempelvis som ambition att programverksamheten ska vara relevant för alla åldrar och intressen: ”Verksamheten ska vila på utgångspunkten bredd och spets, vilket innebär att såväl kvalitativa och folkliga artister som konstnärlig spjutspets ska rymmas inom verksamheten.” Även Malmö Opera och Musikteater skriver att de arbetar för att öka tillgängligheten genom en repertoarläggning som innehåller både bredd och spets ”från breda musikaler och kända operaverk till mindre kända och även nyskrivna verk”. Några verksamheter lyfter jämställdhetsaspekter, däribland Malmö Symfoniorkester som uppger att de arbetar medvetet med att öka andelen kvinnliga dirigenter och tonsättare. Kultur i Väst uppger att de genom lobbyarbete och samverkan med sina nätverk av arrangörer verkar för en jämställd programläggning av artister i de olika genrerna samt ”inspirerar arrangörerna till att ta större ansvar och plats i lokalsamhället kring frågor om mångfald och vidgat deltagande”. Nedan ges ytterligare exempel på arbetssätt: För Musik i Uppland finns inga särskilda strategiska dokument. Men verksamheten arbetar målinriktat. Alla olika delar av verksamheten jobbar med olika inriktningar, såväl producenter som musiker, med uppdrag att ta fram program med olika slags inriktning som kan tilltala olika publikgrupper. (Musik i Uppland) Barn och unga fortsätter att vara en prioriterad målgrupp, genom konsertproduktioner, samarbeten och uppsökande verksamhet på skolor och familjecentraler. Studiebesök för nyanlända och besök på familjecentralerna har skapat ytterligare möjligheter för olika grupper att ta del av verksamheten, liksom de konserter som genomförts i grannkommuner. Helsingborgs Symfoniorkester arbetar kontinuerligt med att i de olika kommunikationskanalerna använda tilltal och bildspråk som gör att så många som möjligt känner sig inkluderade. Konsertformat och prissättning är andra verktyg för att bredda deltagandet, till exempel genom musikcafé för bebisar, yoga till klassisk musik och after work-konserter. (Helsingborgs Symfoniorkester) Programverksamheten rymmer en mängd olika strategier för att nå breda målgrupper inom respektive genreområden. Residensverksamheten till exempel ska präglas av konstnärlig förnyelse och av att söka nya publiker som kompletterar gästspelsverksamheten. Vi arbetar aktivt med ett flertal samarbetspartners inom dansen för att bredda, föryngra och stärka publikbasen. Inom den klassiska musiken gör vi satsningar på förnyelse av innehåll och upplevelsekoncept. Vi jobbar på flera sätt för att öka deltagandekulturen. (Vara Konserthus) När det gäller barn och unga redogör några för strukturerade arbetssätt med skolan, till exempel genom avtal med kommuner eller regional kulturgaranti som garanterar barn och unga kultur. Musik i Blekinge uppger att enligt Blekingemodellens kulturgaranti ska samtliga barn i åldern 3–16 år garanteras en till två musikupplevelser per år framförd av en professionell ensemble. Ett annat exempel ges från Norrköpings kommun där skolelever har fri entré på Norrköpings Symfoniorkesters ordinarie konserter. Göteborgs Symfoniker betonar vikten av verksamhet för barn och unga och samverkan med skolor: 44/98