Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt Skol- och familjeproduktionerna
s viktigaste syfte är att ge barn och unga en stark konstnärlig upplevelse. När konstmusiken tappar mark i läroplanen måste vi med hjälp av aktuella teman och relevanta berättelser möjliggöra för lärare att prioritera konserthuset. Genom ett aktivt och medvetet uppsökande arbete kan vi på lång sikt nå de skolor som i dag inte har förutsättningar för att välja besöka på Konserthuset. (Göteborgs Symfoniker) Länsmusiken i Örebro har en anställd utvecklingsledare för verksamhet riktad till barn och unga. De har bland annat särskilda familje- och skolkonserter, verksamhet för barn i förskoleåldern samt bebisrytmik och bebiskonserter. Samarbetet med familjecentralen beskrivs som en ”nyckel till att få ett breddat deltagande”: Vid såväl offentliga konserter för barn och unga samt vid bebiskonserter och konserter riktade till barn i förskoleåldern, har vi erbjudit ett visst antal biljetter till familjecentraler. Vi har under 2018 också gjort konserter där endast inbjudna från familjecentraler fått komma. Vid sistnämnda av dessa uppgick publiken till närmare 500 personer, varav drygt hälften av de vuxna aldrig varit i konserthuset. Detta uppmättes genom enkel handuppräckning vid konserten. (Länsmusiken i Örebro) Det ges några exempel på verksamhet där målgruppen är utövare, exempelvis musiktävlingen Imagine samt det nationella nätverket Songlines och stiftelsen El Sistema. Fem verksamheter nämner Songlines, som verkar för att skapa möjligheter för unga människor att utvecklas med musik och kultur över alla gränser. Länsmusiken i Örebro har exempelvis arbetat med Songlines för ensamkommande unga. Fyra verksamheter nämner El Sistema, som beskriver sig som en ”global visionsdriven musikrörelse som ger barn och unga möjlighet till en positiv utveckling genom att spela och sjunga tillsammans i orkester och kör, med repertoar inom konst- och folkmusik”.16 Ett annat exempel ges av Gävle Symfoniorkester som vid tiden för enkäten arbetar med att etablera ett länsövergripande eller interregionalt komplement till kulturskolornas ensembleverksamhet i form av en ungdomssymfoniorkester. Kultur i Väst ser en utveckling mot en deltagandekultur inom musikområdet: Musiken har under senaste året börjat arbeta för att skapa musikverksamhet som community-form. Genom att arbeta med konstnärer och människors eget skapande och rikta insatser kring deltagande i kulturlivet till olika socioekonomiska grupper av människor såsom ensamkommande, internerade och dess familjer samt mammor som är särskilt utsatta i livet under graviditeten använder vi musiken för att bygga broar mellan människor med ett tydligt syfte att låta kulturen vara en del av en hälsofrämjande och social hållbarhet i samhället. (Kultur i Väst) Det ges också exempel på arbetssätt för att tillgängliggöra verksamheten för personer med olika behov. Norrköpings Symfoniorkester arbetar bland annat med konstformen Musik på ditt språk för nyanlända, och Norrbottensmusiken uppger att de ska arbeta med en äldreomsorgspilot för att främja äldres tillgång till och medskapande i kulturlivet. Östgötamusiken ger specifika konserter riktade till grupper som har svårare att komma till deras konserter. Ett exempel på det är verksamhet med länets särskoleklasser och träningsklasser ”där det genomförs ett skapande samarbete som mynnar ut i konserter tillsammans med ungdomarna”. Göteborgs Symfoniker ger exempel på arbetssätt för att tillgängliggöra verksamheten för personer med funktionsnedsättning: Genom Relaxed Performance, en konsertform där vi skruvar på det traditionella konsertformatet för att göra det tillgängligt för fler, arbetar vi för att nå människor med funktionsvariationer. Det gör vi också genom GSO Play och våra syntolkningsintroduktioner tillgängliga online. Genom GSO Play når vi mångfalt fler där flera eventuella hinder för att 16 http://www.elsistema.se/sa-gor-vi/, hämtad 2020-12-14. 45/98