Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt Ett antal verksamheter tar upp
digitala arbetssätt och utvecklingsområden, även om det inte alltid beskrivs närmare, till exempel strömmad konsert på äldreboenden. Musik i Skåne nämner sin digitala kanal Musik i Syd Channel. Norrbottensmusiken planerar vid tiden för enkäten en satsning på digitalisering för att ytterligare tillgängliggöra verksamheten i länet. Utvecklingsbehov Merparten verksamheter ser behov av att utveckla arbetssätten för att breda grupper av invånare ska kunna ta del av den, ibland med tillägget att utveckling av arbetssätt sker ständigt. Ett behov som uttrycks är att nå vissa målgrupper i högre utsträckning, exempelvis rörelsehindrade äldre, personer med funktionsnedsättning, nationella minoriteter och personer med utländsk bakgrund. Ett annat utvecklingsområde beskrivs vara att nå publik i vissa geografiska och socioekonomiska områden. Till exempel genom utökad uppsökande och turnerande verksamhet, samarbete med arrangörer, fler spelplatser och gratisevenemang. Några nämner digitala arbetssätt som ett utvecklingsområde. Andra utvecklingsmöjligheter är till exempel fler öppna repetitioner, utökad marknadsföring och utvecklade möjligheter för unga amatörmusiker att framträda. Nedan ges några exempel på resonemang kring utvecklingsområden: Länsmusiken vill utveckla möjligheterna att sända konserter digitalt. Vi behöver fortsätta att leta lämpliga konsertlokaler i regionen. Framför allt i kommuner som inte har någon traditionell konsertlokal. Med nya spelplatser når vi troligen nya grupper av invånare som tidigare inte tagit del av verksamheten. (Kalmar läns musikstiftelse) SON [Norrköpings Symfoniorkester] arbetar liksom teatern kontinuerligt för att utveckla sitt erbjudande till publiken. Det handlar om allt från att vidareutveckla den traditionella konsertformen, som den nya konsertformen Kortklassiker i Linköping, till uppsökande konserter i utsatta områden – ett projekt som är på planeringsstadiet. (Norrköpings Symfoniorkester) Senaste kampanjen för Gävle Symfoniorkester fokuserar enbart på att informera/attrahera ”ovana”/nya besökare till verksamheten. Det finns en uppfattning om att initierade och ”musikkunniga” har tolkningsföreträde till klassisk musik. Med konceptet Tolkaren har Gävle Symfoniorkester bjudit in personer utan tidigare erfarenhet av klassisk musik att lyssna och berätta för oss om vad de upplever. (Gävle Symfoniorkester) Kunskap kring delaktighet Arbetssätten för att uppnå kunskap om vilka som tar del av verksamheten varierar. Flera nämner att de för statistik över publik och deltagare och några uppger att de gör publikundersökningar. Vanligt är också att kunskap fås genom sociala medier och webb. Kunskap om besökare kan också fås genom arrangörer och andra samarbetspartner. Nedan ges exempel på arbetssätt för att uppnå kunskap om vilka som tar del av verksamheten: Vi genomför publikundersökningar och varumärkesundersökningar på regelbunden basis. Vi är ute i upptagningsområdet och gör en mängd marknadsevent varje år där vi möter publiken och invånarna. Vi analyserar publikstatistik utifrån olika variabler genom vårt biljettsystem där vi hittar de flesta uppgifter om vår publik såsom geografisk spridning, vad de sett, ålder, kön och så vidare. Vi har en löpande nära kontakt med vår publik genom våra föreställningar, vår stora pool av publikvärdar som bor lokalt och vår löpande kontakt med civilsamhället genom lokala föreningar, lokala organisationer och andra aktörer. (Vara Konserthus) 47/98