Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt Helsingborgs symfoniorkester fo
rtsätter [ett] innovationsarbete kring konsertformat och olika typer av upplevelser för ett breddat deltagande. Genom vänförening, kommunikation och sociala medier samt publikundersökningar sker vidare kunskapsinhämtning om publik och målgrupper. Utveckling av biljettsystemet pågår inom ramen för koncernen. (Helsingborgs Symfoniorkester) Östgötamusiken tar årligen fram statistik och diagram över hur verksamhet ser ut vad det gäller målgrupper och geografisk närvaro per kommun, både på årsbasis och över tid. Den mycket detaljrika statistik som vi därigenom har, arbetar vi löpande med att använda mer effektivt. (Östgötamusiken) Särskilt angelägna målgrupper att nå i större utsträckning Ett tiotal verksamheter ser det som särskilt angeläget att i större utsträckning nå barn och unga, ibland specificerat med barn och unga med särskilda behov, gymnasieungdomar, skolor i förortsområden eller nyanlända. Ett antal lyfter målgruppen nyanlända eller personer med utländsk bakgrund. Andra målgrupper är till exempel unga vuxna, äldre, ovana besökare samt personer med funktionsnedsättning. Några lyfter geografiska och socioekonomiska aspekter. Nedan ges några exempel på resonemang kring särskilt angelägna målgrupper att nå i större utsträckning: Målbilden är att vidga det geografiska upptagningsområdet, ytterligare öka närvaron i hela länet samt att öka resandet till och från residensstaden. Utmaningen är de långa avstånden i länet. Vad det gäller barn och unga i Gävle kommun har Gävle Symfoniorkester tack vare kulturtrappan en hundraprocentig täckningsgrad. Nästa steg är att öka täckningen bland barn och unga i länets övriga 9 kommuner med hjälp av den regionala kulturgarantin. Utmaningen är den stora variationen på volym och resurser i de olika kommunerna. (Gävle Symfoniorkester) Målgruppen äldre, som också är prioriterad i kultur- och bildningsplanen. Digitalisering är en möjlighet, men i dag är det en resurskrävande modell. I samarbete med andra skulle vi kanske komma en bit på väg. Det finns inte heller ett upparbetat system för att erbjuda kultur i vården, så som det finns i andra regioner. Utan samarbete med region och kommuner blir det för resurskrävande för vår verksamhet att helt själva bygga upp en infrastruktur för detta. (Musik i Dalarna) Norrlandsoperan vill nå en bredare kulturell mångfald både vad gäller publik och representation på scenen. En stor utmaning är nå rätt målgrupper genom kommunikation och publikarbete. Nyckelpersoner behövs som kan hjälpta till att etablera (stabila) samarbeten. (Norrlandsoperan) Är musikverksamheterna nöjda med hur de når ut i dag? Ett tiotal verksamheter är generellt sett nöjda med hur de når ut utifrån befintliga resurser och uppdrag, även om utvecklingsmöjligheter också påtalas. Några är generellt sett inte lika nöjda och andra svarar på ett sådant sätt att det inte framgår om de främst är nöjda eller missnöjda.17 Ett tema i vissa svar är regional närvaro – medan några uttrycker nöjdhet inför hur de når ut genom till exempel skolverksamhet och samarbeten, uttrycker andra behov av ökad regional närvaro. Bland annat pekas på en utmaning i att kommunernas kapacitet varierar och vikten av att stötta arrangörer. 17 En kommentar från Kulturrådet här, är att det kan vara en svår fråga att besvara eftersom det kan vara svårt både att sätta mål för och att följa upp kulturdeltagande. Dessutom kan ”nöjdhet” uppfattas på olika sätt och därmed inte bara återspegla faktiska omständigheter. Skillnader i svaren bör därför tolkas med försiktighet. 48/98