Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt Nedan ges några exempel på reso
nemang kring graden av nöjdhet: Västmanlandsmusiken är engagerad i länets samtliga kommuner och tillsammans med arrangörsföreningar, kommunföreträdare och andra samverkansparter erbjuds invånarna ett brett utbud av musik och dans. Vi har en bra modell för arbetet i Ett kulturliv för alla, ett projekt som vi har som mål att utveckla och fördjupa. (Västmanlandsmusiken) Nej, inte helt. Vi har en ambition att besöka alla våra 15 kommuner, men tendenser är att vi har en växande publik i Falun och en minskande ute i länet. Kommunerna måste köpa våra produktioner eller stötta en lokal arrangör med bidrag. Detta är ett system som är känsligt för läget i kommunal ekonomi och det är mycket personbundet. Om en engagerad person ger upp så kan det påverka våra möjligheter att komma till en kommun helt och hållet. Å andra sidan har vi fått tag på nya arrangörer i vissa kommuner vilket är glädjande. Minskade beställningar av externa arrangörer innebär mindre visibilitet i regionen. (Musik i Dalarna) Vi upplever att vi gör så gott vi kan utifrån premisserna. Resultatet är starkt beroende av goda samarbeten och nätverkande med andra aktörer. För att kunna leva upp till de kulturpolitiska målen krävs dock resursförstärkning och omfördelning. (Folkmusikens Hus, Dalarna) JA, GM anser att vår verksamhet når stora delar av regionens innevånare, som vi når till rimliga priser alternativt kostnadsfritt. Vi skulle gärna vilja nå ännu fler men alla är kanske inte så musikintresserade eller anser att GM:s avsevärda genrebredd inte täcker just deras musikval. (Gotlands Musikstiftelse) Vilket utrymme har musikverksamheterna att påverka vilka som tar del av verksamheten? Flera aktörer i musikområdet gör ingen generell bedömning av i vilken utsträckning de kan påverka vilka som deltar i verksamheten utan resonerar kring arbetssätt och förutsättningar. Ett tiotal verksamheter beskriver påverkansmöjligheterna som generellt sett goda och enstaka verksamheter beskriver utrymmet som överlag begränsat. Det beskrivs bland annat finnas viss möjlighet att påverka deltagandet genom inriktning och format på av programutbud och repertoar, samarbeten, uppdrag, avtal med kommuner, egenproducerade projekt och samarbete med arrangörer. Det ges också exempel på sådant som kan uppfattas som begränsande, till exempel avsaknad av spellokaler i kommunerna och brist på kulturföreningar som kan verka som arrangörer. Nedan ges några exempel på resonemang kring påverkansutrymme: Wermland Opera tycker vi har bra möjligheter med undantag för skoldelen, ett bra exempel är samarbetet med Riksteatern Värmlands projekt Kultur på landsbygd. (Wermland Opera) I samband med arbetet att nå ut till fler och att bredda verksamheten är arbetet med olika samarbetsformer väldigt viktigt. Östgötamusikens samarbete med skolor, särskolor, kulturskolor, äldreboenden, kommuner och andra instanser är avgörande för hur de kan påverka vilka som tar del av utbudet. Önskar att det fanns fler kulturföreningar i regionen som kunde verka som samarbetspartner. Det är också ett område som man på sikt planerar att titta närmare på. (Östgötamusiken) Övriga reflektioner kring breddat deltagande Flera musikverksamheter delar med sig av övriga reflektioner, varav ett urval lyfts här. Några berör arrangörsledet i sina reflektioner. Musik i Blekinge ser exempelvis behov av att finna en lösning på hur de ska rekrytera nya arrangörer. Norrlandsoperan ser behov av kompetensutveckling hos arrangörer gällande publikarbete och särskilt i mindre kommuner: ”Personliga kontakter och tydligt informationsmaterial är särskilt viktigt. Ett arbete med olika språk har visat sig vara effektivt, men ur ett resursperspektiv anses det svårt att jobba så brett som önskas inom alla projekt.” 49/98