Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt Museiverksamhet och museernas k
ulturmiljöarbete Museernas grunduppdrag är att samla, bevara, visa och utveckla kulturarvet samt att sprida kunskap inom respektive verksamhetsområde, bland annat genom att tillgängliggöra samlingarna på ett pedagogiskt sätt för allmänhet och andra målgrupper. Sedan 2017 finns en museilag (2017:563) som reglerar det allmänna museiväsendet. Alla regioner har minst ett länsmuseum,18 vars uppdrag bland annat är att tillgängliggöra regionens kulturarv, fördjupa kunskapen om mångfalden i kulturarvet samt dokumentera och förmedla regionernas historia och värdet av kulturmiljöerna till invånarna. Sex regioner ger årliga bidrag till museer utöver länsmuseerna inom samverkansmodellen. Flera av de övriga museerna har kommunala huvudmän, ibland gemensamt med regionen. Dessa museer kan även drivas i form av stiftelser eller ideella föreningar. Sammanfattning19 Museiaktörernas beskrivning av arbetssätt fokuserar framför allt på det publika arbetet med utställningar, pedagogik och programverksamhet. Det ges flera exempel på olika former av samarbeten, bland annat med skolor. Ett annat tema är arbetssätt där besökarna är delaktiga, till exempel utställningsarbete, utvecklingsarbete och digitalt förmedlat kulturarv. De flesta museiverksamheter ser ett behov av att utveckla sitt arbete, exempelvis genom digitala arbetssätt. Museerna är i varierande grad nöjda med hur de når ut; flera besvarar frågan på ett sådant sätt att det inte framgår om de främst är nöjda eller missnöjda. Upplevelsen av möjligheten att påverka vilka som deltar i verksamheten varierar. Det förekommer bland annat reflektioner kring vikten av kompetens i frågor som rör olika målgrupper och vikten av samarbeten. Prioriterade målgrupper Merparten av museiverksamheterna uppger att barn och unga är en prioriterad målgrupp i uppdragen, ibland specificerat till exempelvis barn och unga med funktionsnedsättning, barn och unga i utsatta stadsdelar eller skolelever. Andra målgrupper är bland annat nyanlända och äldre. Flera museiverksamheter ger ett brett perspektiv på målgruppsfrågan: hela regionen, breda grupper, ovana museibesökare och så vidare. Västerbottens museums ägardirektiv anger till exempel att barn och unga är en prioriterad målgrupp samt att museet ska främja möten mellan olika kulturer och världar samt återspegla mångfalden i regionens historia, nutid och framtid. Jönköpings läns museum arbetar med andra slags målgruppskategorier: barn och unga, upplevelsesökaren och kulturentusiasten. Arbetssätt för att nå ut Många museiverksamheter är utförliga i sina svar. Arbete med frågor som rör deltagande beskrivs ibland som en del av grunduppdraget och det är ganska vanligt med referenser till styrdokument – till exempel den regionala kulturplanen samt verksamhetsplaner och - strategier. Andra dokument som nämns är till exempel handlingsplan för arbetet med de nationella minoriteterna, strategi för jämställdhetsintegrering och utställningspolicy. 18 Vi har valt att definiera länsmuseer som de museer som ingår i Länsmuseernas samarbetsråd, som bildades 1954 och är ett samlande organ för de olika länsmuseerna. I den grupp som här benämns ”övriga museer” finns ett antal museer med regionala uppdrag som ibland tangerar länsmuseernas. 19 Verksamheterna i Region Skånes svar på enkäten ingår primärt under rubriken Arbetssätt för att nå ut. Se rapportens metodavsnitt. 51/98