Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt Nedan ges exempel på strategisk
a utgångspunkter för två museiverksamheters arbete med deltagandefrågor: Att driva och utveckla publika kulturinstitutioner, mötesplatser och verksamheter är ett av kulturnämndens grunduppdrag och understryks även i Göteborgs Stads kulturprogram. Målsättningen är att främja delaktighet, interkulturell dialog och människors lust och motivation att ta del av och utöva konst och kultur. Göteborgs Stads museers strategier prioriterar att öka tillgängligheten avseende innehåll, tilltal och fysiska rum. Hållbara relationer till besökare och samarbetsparter genom att utveckla arbetssätt för vidgat deltagande och ökat inflytande är en del av detta. (Göteborgs Stads museer) Vår verksamhetsidé är Ett museum för alla och därmed [är] en fastlagd strategi att vidga det publika tänket genom att aktivt söka attrahera nya målgrupper och ”sänka tröskeln” för att besöka oss. Museets policydokument för vår utställningssluss klubbades 2018 och där betonas basen i det norrbottniska kulturarvet men även prioriterade minoritetsgrupper och målet att bredda publiken genom ”lyhördhet gentemot besökares behov och samhälleliga situationer”. (Norrbottens museum) Publikt arbete Museernas svar fokuserar primärt på det publika arbetet med utställningar, pedagogisk verksamhet och program, men det ges också några exempel från insamling och dokumentation, arkeologisk verksamhet och så vidare. Kulturparken Småland uppger exempelvis att de arbetar med ”utställningar, program, evenemang som vänder sig till breda grupper men även föreläsningar med mera om smalare ämnen”. Hallands kulturhistoriska museum arbetar för ”breda publikgrupper med inriktning speciellt på familjer sommartid med dramatiserade visningar med olika berättelser år från år”. Samarbeten löper som en röd tråd i museiområdets enkätsvar, som ett sätt att exempelvis nå ut till, skapa relation med olika målgrupper och tillföra kunskap till verksamheten. Förekommande samarbetspartners är bland annat skolor, kommuner, svenska för invandrare (sfi), civilsamhälle och hembygdsföreningar. Andra är till exempel studieförbund, kulturinstitutioner, kulturskola, bostadsföretag, Svenska kyrkan, dagverksamhet och välgörenhetsorganisationer. En del av de beskrivna samarbetena är av tvärsektoriell karaktär. Flera nämner till exempel att de samverkar med skolor. En aktör som lyfter skolsamverkan mer ingående är Göteborgs Stads museer, som erbjuder kostnadsfria museilektioner till stadens skolor och arbetar för att nå skolor som ligger lågt i besöksstatistiken. Göteborgs Stads museer beskrivs ha påbörjat en svängning från ett starkt kvantitativt fokus mot att utveckla fler och hållbara relationer med till exempel skolan: ”Det kommer alltid att finnas ett behov att utveckla arbetssätten för att bredda tilltalet men samtidigt är det också viktigt att hålla i relationer som etableras.” Även Helsingborgs museer beskriver sin skolverksamhet: Skolor som har svårt att ta sig till Fredriksdal kan ta del av museet genom den uppsökande verksamheten Museet i skolan och via extra ”lovmedel” har museet flyttat ut verksamhet i olika bostadsområden under sommarlovet. Vid så gott som samtliga arrangemang på Fredriksdal finns aktiviteter för barn, som workshops och eget skapande. Satsningen på aktiviteter över generationsgränserna, Family learning, har fortsatt. (Helsingborgs museer) Exempel från samarbete med vårdområdet ges bland annat av Kulturhistoriska föreningen för södra Sverige som tillgängliggör sin verksamhet för verksamheter inom vuxenpsykiatrin genom att erbjuda personalen fortbildning och kostnadsfria besök tillsammans med patienter. Västmanlands läns museum och Västerås konstmuseum genomför visningar för personer med en demensdiagnos och anhörig eller ledsagare, i samarbete med bland annat Demensteamet Västerås Stad, demenssjuksköterskor och demensföreningar. 52/98