Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt Frizonen, en av demokratiytorna
, är ett rum i länsmuseet som fungerar som idélabb och utställningsyta. Här kan kreativa ungdomar och unga vuxna i samarbete med museet arbeta i process tillsammans kring olika teman eller utställningsidéer. Tillsammans med länsmuseets personal planerar och gör ungdomarna utställning eller andra publika presentationer av sina idéer och uttrycker sitt skapande. Här kan också olika former av berättande och gestaltning utvecklas. Samarbetet sker främst med gymnasieskolor och Mälardalens högskola. Högskoleklasser har under flera år fått göra fysiska tillägg i våra basutställningar, där de tycker det behövs mer eller att något perspektiv saknas i utställningen. Ofta handlar det om personberättelser med olika vinklingar. (Västmanlands läns museum) Textilmuseet i Borås har skapat en särskild DIY-arena (do it yourself): Det är en i dubbel bemärkelse öppen och experimentell yta för verksamhet driven av både museet och en mängd utifrån kommande initiativ och samverkanspartners, exempelvis kulturskola, studieförbund, nätverk, programidéer, högskolan, näringsliv, konferensverksamhet, workshops och enskilda besökare. (Textilmuseet, Borås) Digital tillgänglighet och interaktivitet Ett antal verksamheter ger exempel på digitala arbetssätt. Exemplen handlar dels om digitalisering av samlingar, dels om redskap för pedagogisk och interaktiv verksamhet, till exempel digitala plattformar, appar och utställningar eller utvecklingsbehov av detsamma. Örebro läns museum använder plattformen Digitalt museum för att möjliggöra interaktiv dialog kring de digitaliserade samlingarna med besökarna: ”De rättar, kommenterar och kompletterar uppgifter om museets bilder och föremål, vilka sedan läggs in i samlingsdatabasen Primus.” De har också producerat två filmer för Youtube, vilka vid tiden för enkätbesvarandet uppgetts ha setts av över en halv miljon människor. Västmanlands läns museum använder webbplatsen Kulturarv Västmanland som möjliggör för besökare att söka, läsa, kommentera, dela och diskutera kulturarvsmaterial. Det ges några exempel på digitala utställningar. Hallands kulturhistoriska museum har exempelvis tagit fram en flerspråkig app med olika ”spår”, till exempel om en fästning. Malmö Museer har utvecklat digitalt distribuerade utställningar som är efterfrågade i många kommuner. Det digitala arbetet innefattar även produktion av audioguider och digital 360-graders visning av utvalda delar av Malmöhus slott. Bohusläns museum arbetar med att tillgängliggöra kulturmiljöer digitalt och i naturlandskapet. Kulturhistoriska föreningen för södra Sverige har utsett en koordinator för digitala resurser och applikationer: En koordinator har utsetts som följer och driver utvecklingen vad gäller de digitala resurser och applikationer som erbjuds besökare och omvärld. Bland pågående arbeten är till exempel laborationer i vissa av husen i friluftsmuseum för att tillhandahålla besöksinformation på nya sätt och på olika språk. Kulturens kunskapsbank och samlingar görs tillgängliga via databasen Carlotta på webben för allmänhet, forskare, studenter, konstnärligt verksamma och andra institutioner. (Kulturhistoriska föreningen för södra Sverige) Utvecklingsbehov Merparten museiverksamheter ser behov av utveckling, ibland med hänvisning till pågående eller löpande arbete. Exemplen berör olika teman. Några verksamheter lyfter utvecklingsbehov kring digitala arbetssätt, bland annat kring kommunikation och metodik för att tillgängliggöra kulturarv. Örebro läns museum har identifierat att det finns ett kunskapsbehov om de digitala besökarna: 54/98