Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt Särskilt angelägna målgrupper a
tt nå i större utsträckning Omkring en tredjedel av museerna ser det som särskilt angeläget att i större utsträckning nå nya svenskar. Några nämner unga vuxna samt barn och unga. Andra målgrupper som nämns är till exempel personer med funktionsnedsättning, kulturovana, turister, äldre samt människor i socioekonomiskt utsatta områden eller med lägre utbildningsnivå. Några framhåller att de arbetar för att nå ut brett, till exempel Örebro läns museum: Vårt uppdrag "Kultur för alla" omfattar alla invånare i regionen. Därigenom är ingen grupp viktigare än någon annan. Museet kan inte driva en verksamhet där man konstant ska tillfredsställa alla målgrupper samtidigt. Inom utbildningssektorn kan nämnas högstadieelever och gymnasister. Pensionärer och nyanlända är också två målgrupper som är svåra att nå och som borde fokuseras mera på. (Örebro läns museum) Örebro läns museum uppfattar också att åldersgruppen unga vuxna är den svåraste gruppen att nå, eftersom den inte är organiserad i föreningar och inte nås via skolverksamheten. Även Upplandsmuseet lyfter gruppen unga vuxna. Museet vill arbeta mer med kulturellt intresserade eller hantverksintresserade unga vuxna på landsbygden men ser en utmaning i att nå igenom informationsbruset. Bohusläns museum har identifierat unga vuxna i riskzonen som en grupp museet vill nå och engagera och har inlett samarbete med berörda myndigheter och föreningar. Göteborgs Stads museer hänvisar i sitt svar till Myndigheten för kulturanalys undersökningar av kulturdeltagande: Göteborgs Stads museers publikundersökningar visar precis som Myndigheten för kulturanalys undersökningar att socioekonomisk bakgrund och utbildning är två avgörande faktorer för om en medborgare väljer att besöka ett museum. Den utmaningen vill Göteborgs Stads museer arbeta med men med kunskapen om att det kräver fler samarbetsparter för att komma bort ifrån det. Myndigheten för kulturanalys pekar särskilt på skolans ansvar. Göteborgs Stads museer fokuserar därför fortsatt på barn och unga, att skapa tillgänglig verksamhet avseende innehåll men också fokusera på deltagande och eget skapande. Att nå personer med lägre utbildning än högskole- och gymnasieutbildning, människor i mer socioekonomiskt utsatta områden samt nyare svenskar är av särskilt intresse. Undersökningarna visar att entréavgift kan vara ett hinder men att lika ofta handlar det om uppfattningen att det inte är för mig. Här visar undersökningarna att museerna behöver vara tydligare med vad som kan upplevas och vad som besökare kan göra under ett besök. (Göteborgs stads museer) Östergötlands museum påtalar att de regionala museerna har i uppdrag att nå ut i hela länet och att det är resurskrävande: Regionala museer har en annan målgrupp än vad de större statliga museerna har. Vi är museer som ska nå ut i hela länet vilket kräver resurser. Vi har inte fått några statliga medel för att sänka trösklar för marginaliserade grupper, genom exempelvis fri entré eller riktade insatser mot en eller flera prioriterade grupper. (Östergötlands museum) Är museerna nöjda med hur de når ut i dag? Några museiverksamheter är generellt sett nöjda med hur de når ut till regionens invånare utifrån befintliga resurser och uppdrag. Det finns även de som inte är nöjda. Flera svarar dock på ett sådant sätt att det inte framgår om de främst är nöjda eller missnöjda.20 20 En kommentar från Kulturrådet här, är att det kan vara en svår fråga att besvara eftersom det kan vara svårt både att sätta mål för och att följa upp kulturdeltagande. Dessutom kan ”nöjdhet” uppfattas på olika sätt och därmed inte bara återspegla faktiska omständigheter. Skillnader i svaren bör därför tolkas med försiktighet. 56/98