Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt akademin är etablerad. Den regi
onala biblioteksverksamheten bevakar Kungliga bibliotekets biblioteksstatistik. (Regionbibliotek Skåne) Regional biblioteksverksamhet i Region Jämtland Härjedalen lyfter särskilt samarbetet med det sydsamiska kulturcentret Gaaltije, för samarbeten kring bland annat kunskapsdelning: Det finns ett mycket gott samarbete med Gaaltije – sydsamiskt kulturcentrum i Östersund där verksamheten samarbetar kring många frågor, till exempel kunskapsdelning och fortbildning. Man arrangerar fortbildningsdagar för länets bibliotekspersonal med medverkan av till exempel personer med annat modersmål. Kommunerna samarbetar också lokalt med integrationsavdelningarna och SFI. Verksamheten arrangerar fortbildningsdagar för kunskapsdelning och kunskapsbyggande kring funktionsnedsättningar och normkritik. Den bästa kunskapen om vilka som tar del finns naturligtvis lokalt, men verksamheten kompletterar med en regional överblick. (Regional biblioteksverksamhet i Region Jämtland Härjedalen) Kultur i Väst ser behov av att arbeta mer strategiskt och kontinuerligt med användarstudier för att få en bättre bild av vilka som tar del av verksamheten. De ser också behov av metoder för att ta reda på vilka som inte besöker eller använder biblioteket och varför de inte gör det. Gotlands länsbibliotek planerar för att tillsammans med kommunbiblioteken genomföra undersökningar av icke-användare: Vi kommer att samköra data från folkbokföringsregistret med bibliotekssystemet och se vilka grupper av personer vi inte når, kön, åldrar, boendeort, socioekonomiska förhållanden med mera. Sen kommer vi att utföra ett antal enkätundersökningar och intervjuer kring ickeanvändandet för att ta reda på mer om varför man inte använder bibliotek. Vi kommer också att arbeta aktivt med Innovationsguiden och användardriven tjänstedesign så att vi kan prata direkt med användare och icke-användare om vad de behöver och vill ha av biblioteken. Tanken är att också arbeta mer uppsökande i vissa områden och för vissa målgrupper när vi har ett underlag för det. Vi kommer också att utforma en kommunikationsplan som beskriver insatser för olika typer av målgrupper så att vi når ut med vår verksamhet på ett mer effektivt sätt. (Gotlands länsbibliotek) Därutöver lyfter några verksamheter kunskap om deltagande som uppnås genom egna arrangemang för folkbiblioteken. Regionbibliotek Västernorrland understryker vikten av att samtliga medarbetare vid folkbiblioteken nås av fortbildningsinsatserna, bland annat ur ett landsbygdsperspektiv: Vår primära målgrupp är folkbibliotekens medarbetare och chefer, inte invånarna. Vi tycker det är viktigt att nå alla personer i vår primära målgrupp, eftersom medarbetarna möter den enskilda invånaren. Vi har noterat att yrkeskategorin biblioteksassistenter har något lägre deltagande i våra fortbildningsinsatser. Samtidigt är det en yrkesgrupp som är helt avgörande för att bedriva biblioteksverksamhet i landsbygd, eftersom det är svårt att rekrytera utbildade bibliotekarier till vårt område. Vi kommer följa upp deltagarna än mer noggrant, för att säkerställa att även biblioteksassistenterna tar del av våra insatser. (Regionbibliotek Västernorrland) Särskilt angelägna målgrupper att nå i större utsträckning På frågan om huruvida det finns målgrupper som är särskilt angeläget att nå i större utsträckning nämns i huvudsak de målgrupper som prioriteras i bibliotekslagen men också målgruppen barn och unga. Några exempel ges nedan: Personer med funktionsnedsättning: Gruppen i sig är heterogen, borde egentligen ses som flera olika grupper med flera olika behov. Vi kan behöva stötta genom mer utbildning och genom att förmedla fler goda exempel från andra regioner, samt för att lyfta de tjänster och den service som finns idag via exempelvis MTM [Myndigheten för tillgängliga medier]. Vi behöver också lyfta behovet av tydliga målformuleringar i kommunernas egna 65/98