Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt biblioteksplaner för just den h
är gruppen. (Avdelningen för kulturutveckling i Region Värmland) Nationella minoriteter och personer med annat modersmål än svenska. Där saknas kunskap om målgruppen samtidigt som biblioteken saknar resurser i form av språkkompetenser och litteratursförsörjning. (Biblioteksutveckling Region Kalmar län) Det läsfrämjande arbetet behöver utvecklas i samverkan olika aktörer, kommuner och mellan fler konstområden och verksamheter. I det arbetet är det viktigt att även uppmärksamma det vidgade textbegreppet och lyfta fram MIK [medie- och informationskunnighet], film, konst i samarbete med läsande. (Regional biblioteksverksamhet, Region Västmanland) Gotlands länsbibliotek och Regionbibliotek Östergötland lyfter användardriven tjänstedesign som ett utvecklingsområde när det gäller att nå ut brett eller till vissa målgrupper: Personer som vi inte når i dag i någon hög utsträckning är unga, dyslektiker och lässvaga grupper överlag samt nationella minoriteter. Vi tror att arbetet med användardriven tjänstedesign kan hjälpa oss att komma närmare i kontakt med dessa grupper och att vi därefter kan arbeta mer i samråd med medborgarna och boende på Gotland för att motsvara behoven och skapa angelägen verksamhet för dessa. (Gotlands länsbibliotek) I ett vidare begrepp tänka tillgänglighet, att nå alla såväl i det fysiska biblioteksrummet som i digitala möten med användaren. Kulturupplevelser och bibliotekens digitala tjänster tillgängliga för användaren oavsett språkkunskaper, eventuella funktionsvariationer, ålder. En annan grupp är barn och unga och göra dem mer delaktiga i det som biblioteket kan erbjuda, det är en utmaning, dels att ändra mind set och släppa in användaren att vara med och påverka men också att nå och påvisa möjligheterna, liksom människor med annat språk än svenska som första språk. Framåt behöver man arbeta mer och öka samverkan om och med nationella minoriteter, påbörja ett förankringsarbete hos personal och som alltid; ett utforskande arbetssätt för att nå de som i dag inte besöker eller använder sig av bibliotekets tjänster. (Regionbibliotek Östergötland) Är biblioteksverksamheterna nöjda med hur de når ut i dag? Den regionala biblioteksverksamheten arbetar framför allt indirekt mot invånarna. Omkring hälften av biblioteksverksamheternas är generellt sett nöjda med sina insatser. Enstaka är inte så nöjda och övriga svarar på ett sådant sätt att det inte framgår om de främst är nöjda eller missnöjda.22 Regionbibliotek Norrbotten upplever att deras modell, som innebär att folkbiblioteken deltar i samverkan utifrån storlek och förmåga, möjliggör att utveckling kan komma alla kommuner till del. Nedan ges fler exempel på resonemang kring graden av nöjdhet: Frågan är något felställd. Vi ska inte själva nå ut till regionens invånare, utan vi ska tillsammans med folkbiblioteken ta fram metoder som underlättar för dem att nå ut i vidare kretsar. I förhållande till resurser och uppdrag är vi nöjda med det arbete som tydligt kommit igång. Ett orosmoment är att kommunerna själva indikerar att ekonomin kan komma att lägga hinder i vägen för utvecklingsarbete och insatser inom området. (Kultur i Halland) Inom läs- och litteraturfrämjande området finns det förbättringsområden, både när det gäller att nå författare och skrivande personer i länet med annat modersmål än svenska och personer med funktionsnedsättningar. Naturligtvis finns det också stora utmaningar utifrån 22 En kommentar från Kulturrådet här, är att det kan vara en svår fråga att besvara eftersom det kan vara svårt både att sätta mål för och att följa upp kulturdeltagande. Dessutom kan ”nöjdhet” uppfattas på olika sätt och därmed inte bara återspegla faktiska omständigheter. Skillnader i svaren bör därför tolkas med försiktighet. 66/98