Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt Göteborgs Stads museer erbjuder
kostnadsfria museilektioner till stadens skolor. Ett särskilt fokus riktas på att nå barn och unga i vissa stadsdelar, och museerna har valt att arbeta för att etablera långsiktiga kontakter med ett antal aktörer. Ett exempel är Röhsska museets arbete på Sjumilaskolan i stadsdelen Biskopsgården i Göteborg, där seniorer och unga har arbetat tillsammans. Ett annat är Göteborgs konstmuseums arbete med att inspirera bildlärare att använda museet i projektet Konstpaus. Det ges också exempel på mobil verksamhet och digitala arbetssätt. Sörmlands museum framhåller värdet av att bedriva verksamhet utanför museets väggar för att nå grupper som vanligtvis inte besöker museet och skapa en nyfikenhet kring bildkonsten som språk: ”det vill säga hitta besökaren i stället för tvärtom”. Gotlands Museum ger ett konkret exempel på verksamhet som tar plats utanför museets väggar: Under sommaren 2018 genomförde Gotlands Museum i samarbete med en orienteringsklubb projektet Bakom Grönskan, en utomhusutställning som gömde sig ”bakom grönskan” och som enbart gick att hitta med hjälp av en orienteringskarta. Syfte var att bredda konstpubliken och att främja friluftsaktiviteter. Korsbefruktningen av dessa två olika verksamheter gav många positiva synergieffekter, bland annat många besökare som annars inte uppsöker konstmuseer. (Gotlands Museum) För att nå ut i regionen arbetar Virserums Konsthall med vandringsutställningar ”som enkelt kan transporteras och ställas upp och som inte kräver någon större yta eller särskilt mycket tillsyn”. Nordiska Akvarellmuseet, som ligger på Tjörn, har bland annat gratis bussar från Göteborg vid vernissage och vissa kulturarrangemang samt pop upakvarellverkstäder. De beskriver också digitala metodutvecklingsprojekt, som på sikt bland annat ska leda till digitala visningar av en fjärrstyrd robot, som leds av en konstpedagog i realtid: ”Målet är att besökaren ska få känslan av att vara på plats.” Hallands Konstmuseum använder ett så kallat regionalt mobilitetsstöd för att aktivt arbeta med uppsökande verksamhet riktad till barn och unga i hela regionen. Wanås Konst beskriver att de genomfört ett så kallat Developer in Residence-projekt som syftade till att skapa en lika stark digital närvaro som det fysiska besöket i skulpturparken. Kalmar konstmuseum ger flera exempel på hur de verkar för att nå ut i hela regionen: I vårt program prioriterar vi att nå ut i hela Kalmar län genom att arbeta med residens och utställningar för svenska och internationella konstnärer, konstkollo för barn och unga, mindre vandringsutställningar och samarbeten med länets konstföreningar. Vi gör detta genom att arbeta med olika teman och i projekt som exempelvis förnyelse av kulturarv med samtidskonst som kompass men även med Designarkivets och museets samlingar som utgångspunkt. (Kalmar konstmuseum) Utvecklingsbehov De i huvudsak främjande verksamheterna ser ett behov av att utveckla arbetssätten för att bredda deltagandet, ibland med tillägget att man ständigt prövar nya arbetsformer. Ett tema i flera svar är samarbeten. Konst i Blekinge har exempelvis provat att samarbeta med andra kulturformer (musik, slöjd, litteratur) i regionen för att verksamheterna ska stödja varandra. Bland annat har man startat en kulturpodd och arrangerat gemensamma aktiviteter i socioekonomiskt utsatta områden. Avdelningen för kulturutveckling i Region Värmland lyfter vikten av samverkan över förvaltningsgränser och med föreningar och verksamheter som inte i första hand driver kulturverksamhet. Den konst- och kulturfrämjande verksamheten i Region Västmanland ser ett behov av att utveckla arenor för länets kulturskapare, beställare och övriga aktörer inom bild- och formområdet, och konstkonsulenterna i Region Västerbotten uppfattar att de flesta kommuner i regionen saknar strukturer för att stödja, utveckla och presentera konst, särskilt för den specifika gruppen samtida urfolkskonstnärer: 72/98