Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt är inte så nöjda. Andra svarar
på ett sådant sätt att det inte framgår om de främst är nöjda eller missnöjda och ytterligare några har inte besvarat frågan.26 Ett par verksamheter resonerar kring hur de når ut i regionen. Konst i Blekinge säger sig vara nöjda med det strategiska arbetet med utveckling av konstens infrastruktur och ekosystem: ”Kommunerna, konstnärerna och konstaktörerna stärks och därmed kvaliteten på aktiviteter.” Konstkonsulenterna i Västernorrland är både nöjda och inte nöjda med hur de når ut, bland annat eftersom resultatet beror på yttre faktorer: Ja och nej. Vi arbetar systematiskt med att stötta verksamheter som når alla målgrupper i regionens sju kommuner. Det är däremot ett arbete vars framgång delvis beror på ett flertal yttre faktorer, till exempel infrastruktur och konjunkturer inom samhället men vi gör vårt yttersta för att arbeta med de resurser som finns. Vi ser att vi når många barn och unga, samt våra yrkesverksamma konstnärer och stora delar av civilsamhället. (Konstkonsulenter, Västernorrland) Ett antal bild- och forminstitutioner är generellt sett nöjda med hur de når ut till regionens invånare, utifrån resurser och uppdrag, även om utvecklingsmöjligheter påtalas. Endast enstaka är inte så nöjda och några svarar på ett sådant sätt att det inte framgår om de främst är nöjda eller missnöjda och några har inte besvarat frågan. Sörmlands museum menar att frågan kan besvaras med både ett ja och ett nej, beroende på vad som avses: Vi är nöjda utifrån de resurser vi har i dag, ska vi göra mer måste resurserna ökas. Nej utifrån det uppdrag vi har. Vi skulle behöva vara mer ute i länet, hitta fler platser att visa konst. Bidra till att det söks mer skapande skola bidrag. Skapa fler tillfällen för barn och unga att möta konst och konstnärer. (Sörmlands museum) Vilket utrymme har bild- och formverksamheterna att påverka vilka som tar del av verksamheten? Flera av de främjande verksamheterna beskriver att de genom inriktningen på verksamheten eller samarbeten med olika aktörer har ett visst påverkansutrymme. En aktör ser att de har små möjligheter att utveckla och nå ut med erbjudanden, vilket ses som en kommunikationsfråga som förutsätter resurser. Några verksamheter har inte besvarat frågan. Det beskrivs bland annat finnas vissa möjligheter att påverka deltagandet genom samarbeten och dialoger, vilket Region Östergötlands konstkonsulent ger exempel på: I konstkonsulentverksamheten (som består av en person på heltid), är det nödvändigt att hitta samarbetspartners för att nå ut. Då till exempel flera kommuner går in i projekt, så ser jag att det är möjligt att nå ut bredare publikt. (Region Östergötlands konstkonsulent) Institutionernas uppfattning av påverkansutrymmet varierar. Några beskriver det som generellt sett stort eller litet – men de flesta gör ingen generell bedömning utan resonerar kring arbetssätt och förutsättningar. Möjligheten att påverka deltagandet beskrivs bland annat kunna ligga i riktad verksamhet och marknadsföring. Några begränsningar som påtalas är bland annat kompetensbrist, entréavgift och skolors schemaläggning. Övriga reflektioner kring breddat deltagande Kommunerna är ett tema i de främjande verksamheternas reflektioner. Bland annat lyfts behovet av samverkan och konstkompetens hos kommunala tjänstepersoner samt en oro 26 En kommentar från Kulturrådet här, är att det kan vara en svår fråga att besvara eftersom det kan vara svårt både att sätta mål för och att följa upp kulturdeltagande. Dessutom kan ”nöjdhet” uppfattas på olika sätt och därmed inte bara återspegla faktiska omständigheter. Skillnader i svaren bör därför tolkas med försiktighet. 75/98