Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt Filmkulturell verksamhet Filmku
lturell verksamhet består framför allt av den främjande verksamhet som bedrivs av filmkonsulenterna i regionerna. Filmverksamheterna har en stödjande roll, bland annat gentemot filmskapare men även gentemot biografer och andra filmvisningsarrangörer samt pedagoger. Bland filmvisningsarrangörerna ingår också filmfestivaler. Stödet består av konsultativt och ekonomiskt stöd, fortbildning, kommunikationsinsatser samt olika nätverk för filmare och filmvisningsarrangörer. Många regioner lånar också ut teknisk utrustning, främst för filminspelning men även för filmvisning. De regionala filmverksamheterna kan även arrangera egna filmvisningar, regissörssamtal med mera – ibland som enda arrangör men ofta i samarbete med en biograf eller filmfestival. Sammanfattning29 Filmverksamheternas arbetssätt för att nå ut kan grovt sett sorteras utifrån tre verksamhetsområden: filmpedagogisk verksamhet, produktion och talangutveckling samt visning och spridning av film. Det ges bland annat exempel på samarbeten med skolor och andra aktörer, bland annat kring fortbildning av pedagoger. Man ger också exempel på hur man kan stötta unga filmskapare samt stötta visningsarrangörer. De flesta ser ett behov av att utveckla arbetssätten, bland annat kring samarbeten med skolor, kommuner och regional biblioteksverksamhet. Filmverksamheterna är i olika utsträckning nöjda med hur de når ut till regionens invånare. Ungefär hälften bedömer att de har generellt sett goda möjligheter att påverka hur de når ut. Några gör dock ingen generell bedömning utan de resonerar allmänt kring arbetssätt och förutsättningar. Prioriterade målgrupper Filmverksamheterna har vanligen en eller två prioriterade målgrupper i sina uppdrag; några har fler. Merparten har barn och unga som prioriterad målgrupp, varav enstaka specificerar det till unga vuxna, unga som står mellan filmutbildning och etablering i bransch samt semiprofessionella unga. Andra målgrupper som nämns är bland annat äldre, nationella minoriteter, pedagoger, filmare i regionen, kvinnliga filmskapare, kulturskapare samt biografföreningar, kommuner och civilsamhälle. Arbetssätt för att nå ut Filmverksamheternas arbetssätt för att verksamheten ska komma breda grupper av invånare till del varierar i omfattning, där några utmärker sig genom sin utförlighet medan andra är mycket kortfattade. Beskrivningarna kan grovt sett sorteras i de tre verksamhetsområden som ofta kallas de tre benen: 1) filmpedagogisk verksamhet, 2) produktion och talangutveckling samt 3) visning och spridning av film. Vanligast är exempel på arbetssätt som fokuserar på målgruppen barn och unga, vilket relaterar till det nationella filmpolitiska målet att ”barn och unga har goda kunskaper om film och rörlig bild och ges möjligheter till eget skapande”. Endast en filmverksamhet refererar dock explicit till de nationella filmpolitiska målen. I de fall filmverksamheterna refererar till strategidokument för frågor som rör breddat deltagande är det oftast den regionala kulturplanen man refererar till, vilket cirka hälften gör. Filmpedagogisk verksamhet Det ges ett antal exempel på verksamhet för målgruppen barn och unga – antingen riktad till barn och unga eller riktad till pedagoger som arbetar med målgruppen. Skolor är 29 Verksamheterna i Region Skånes svar på enkäten ingår primärt under rubriken Arbetssätt för att nå ut. Se rapportens metodavsnitt. 84/98