Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt Nedan ges några exempel på reso
nemang kring graden av nöjdhet: Utifrån verksamhetens befintliga resurser och uppdrag är det väsentlig att arbetet sker i samverkan med kommun, skola, studieförbund och föreningar. Arbetet formas i stor grad utifrån dessa samverkansparters initiativ med redan angivna målgrupper. Att i samarbetet verka för breddat deltagande är både viktigt och samtidigt svårt. Filmen är fortfarande en ung konstform där utmaningen ligger i att alla målgrupper måste få mer kunskap om filmen. (Film i Öst) Vi är medvetna om att vi når ungefär samma klientel med vår verksamhet och är inte nöjda med det. Samtidigt har vi redan ett hårt tryck på oss ifrån filmare, återkommande kommuner, biografnätverk, skolor och andra som vill samarbeta och få Film i Dalarnas stöd. Ungefär samma utmaning som kulturskolorna har, med den likheten att vi redan når ett stort antal invånare inom samma samhällsgrupp samtidigt som vi försöker få våra resurser att räcka till i vår strävan efter att nå flera samhällsgrupper. (Film i Dalarna) Personliga berättelser är centrala för hur vår samtid skildras samt hur vår plats synliggörs. Västmanland består av flera olika identiteter och olika berättelser. Berättelser kan ge uttryck i olika kulturformer, till exempel film, bild och form, litteratur, kulturarv, scenkonst med mera. För att stärka möjligheter för fler berättelser behövs infrastrukturer som stödjer det. Det finns behov för regionala resurscentrum inom film och bild och form. Regionalt resurscentrum för film skulle vara en operativ resurs som arbetar för vidareutveckling av filmen som konstform och erbjuda teknikstöd, branschexpertis och kompetensutveckling. (Regional filmverksamhet, Region Västmanland) Vilket utrymme har filmverkansamheterna att påverka vilka som tar del av verksamheten? Flera aktörer inom filmområdet uppger sig ha relativt goda möjligheter att med strategiska eller operativa angreppssätt påverka delaktigheten, utifrån befintliga resurser och uppdrag. Några verksamheter gör ingen generell bedömning av påverkansutrymmet utan resonerar mer kring arbetssätt och förutsättningar. Det beskrivs bland annat finnas möjligheter att påverka deltagandet genom riktad verksamhet och information till olika målgrupper, samarbete och möjlighet att göra strategiska prioriteringar. Film i Öst uppfattar exempelvis att tydliga krav och aktiv dialog med samarbetspartners ger möjlighet att påverka. Även ekonomisk support och hög kompetens ses som positiva påverkansfaktorer. Exempel på begränsningar är till exempel brist på filmpedagogisk kunskap, tillgång till nätverk och kommunikationskapacitet. Det sist nämnda lyfts bland annat av Filmpool Jämtland Härjedalen: Kommunikation är ytterst begränsat i verksamheten då ansvaret ligger på personalen som inte är utbildad inom kommunikation. Resurserna är också för små för att kunna verka i hela länet på regelbunden basis. Genom satsningen Kulturbussen finns större möjligheter att påverka vilka som tar del av verksamheten och där finns dessutom möjlighet att nå bredare målgrupper. Kulturbussen är en mobil verksamhet som turnerar i alla kommuner och är öppen för alla 12–25 år. (Filmpool Jämtland Härjedalen) Övriga reflektioner kring breddat deltagande Reflektionerna berör ett brett spann av teman, varav några nämns här. En verksamhet framhåller bland annat att den begränsade tillgången på visningslokaler och biografer gör det svårt att konkurrera med kommersiella intressen. En annan ser det som problematiskt att få arbetar med film på kulturskolorna, och ytterligare en verksamhet lyfter betydelsen av att skapa kontaktnät med olika målgrupper. 88/98