Göra allt möjligt 1
Göra allt möjligt Några uppger personer med funkt
ionsnedsättning som en särskilt angelägen målgrupp. En aktör lyfter att det inom målgruppen finns en stor variation av funktionsnedsättningar exempelvis vad gäller motorik, arbetsminne eller språklig förmåga: ”Det ställer särskilda krav på arrangemang och handledare för att möta varje individ.” Vidare ser några att det är särskilt angeläget att nå fler deltagare med utländsk bakgrund. En verksamhet uppger att de saknar kunskap om olika minoriteters kunskaper i slöjd liksom kontaktnät för att kartlägga utövare. Andra målgrupper som nämns är män, nationella minoriteter, kommuner samt de som inte känner till verksamheten. En verksamhet önskar strategisk samverkan med kulturansvariga i kommunerna som har slöjd- och konsthantverksansvar. Två verksamheter pekar inte ut någon särskild målgrupp som särskilt angelägen att nå, däribland Hemslöjdskonsulenterna i Region Jämtland Härjedalen som uppfattar att insatserna i förlängningen når många och breda grupper genom ”kulturarvare”: ”Genom konsulenternas verksamheter, kurser, nätverk, fortbildningar och arrangemang synliggörs slöjdens bredd och inspirerar till skapande.” Sörmlands Museum påpekar att det, förutom att nå nya målgrupper, också är viktigt att uppnå kontinuitet i relationen till besökarna: Förutom att nå nya målgrupper är det också viktigt att uppnå kontinuitet, att möta samma människor/grupper flera gånger. Det är först då vi kan börja tala om delaktighet och medskapande. Att hitta en balans mellan att uppnå kontinuitet och medskapande samtidigt som vi ska finnas på många platser och nå många prioriterade målgrupper är en väldigt stor utmaning. Om det vi gör ska göra skillnad och inte enbart vara en kryss att bocka av på en checklista. (Sörmlands Museum/hemslöjd) Är de hemslöjdsfrämjande verksamheterna nöjda med hur de når ut i dag? Omkring hälften av verksamheterna är generellt sett nöjda med hur de når ut utifrån befintliga resurser och uppdrag, även om utvecklingspotential påtalas. Endast enstaka är generellt sett inte nöjda med hur de når ut. Några svarar på ett sådant sätt att det inte framgår om de främst är nöjda eller missnöjda. Även här lyfts exempel på utvecklingsbehov, till exempel att man vill nå ut bredare geografiskt32. Avdelningen för kulturutveckling i Region Värmland konstaterar exempelvis att barns och ungas möjligheter att slöjda ser olika ut i regionen och att det vore önskvärt med fler platser för slöjd på fritiden. Hemslöjden i Kronobergs län menar att det krävs både infrastruktur, gott samarbete och verksamhetsmedel till kulturaktörer för att nå ut i alla kommuner: De större kommunerna har ekonomiska resurser att tillsammans med Hemslöjden genomföra aktiviteter och genom samarbete kan vi dra nytta av varandras nätverk och sprida information. De mindre kommunerna har oftast inte de ekonomiska och personella resurserna vilket gör det svårare att nå ut. (Hemslöjden i Kronobergs län) Vilket utrymme har de hemslöjdsfrämjande verksamheterna att påverka vilka som tar del av verksamheten? Omkring en tredjedel av hemslöjdsverksamheterna beskriver att de har relativt goda möjligheter att påverka deltagandet utifrån befintliga resurser och uppdrag, och några 32 En kommentar från Kulturrådet här, är att det kan vara en svår fråga att besvara eftersom det kan vara svårt både att sätta mål för och att följa upp kulturdeltagande. Dessutom kan ”nöjdhet” uppfattas på olika sätt och därmed inte bara återspegla faktiska omständigheter. Skillnader i svaren bör därför tolkas med försiktighet. 93/98