Advokaten 1
Skyddet för den personliga integriteten ”Straffra
batt” för unga som begår brott (ta bort eller behålla) Ja. I tider av snabb teknikutveckling och nya vanor, inte minst sociala medier, finns skäl att se över behovet att stärka den personliga integriteten. Vi vill ta bort straffrabatten för unga. Det är ett led i att knäcka den organiserade brottsligheten. En utredning tittar just nu på exakt hur det ska gå till. Ja. Vi har under mandatperioden omvandlat Datainspektionen till Integritetsskyddsmyndigheten, och gett dem en mer stödjande och rådgivande roll och uppdrag att arbeta mer proaktivt, samtidigt som vi implementerat den kraftfullaste integritetsskyddslagstiftningen i svensk rätt någonsin genom GDPR. Under nästa mandatperiod kommer mycket att handla om att bevaka de förändringar vi gjort samt om intresseavvägningar mellan exempelvis repressivare regler för att komma åt organiserad brottslighet och terrorism och skyddet för den personliga integriteten. Regeringen har tillsatt en utredning för att se över ett eventuellt borttagande av straffrabatten för unga vuxna som återfaller i grov brottslighet. Det finns för- och nackdelar med straffrabatten. Å ena sidan är hjärnans konsekvenstänkande inte färdigutvecklat förrän efter 20-årsåldern och det kan finnas skäl att fortsatt ta hänsyn till detta vad gäller brottspåföljder på samma sätt som för åldersgränsen på till exempel Systembolaget. Det är också rimligt med en stegvis upptrappning så att skillnaden mellan den som just fyllt år och den som snart gör det inte blir dramatiskt. Å andra sidan har det visat sig att mycket av de senaste årens allvarliga skjutningar utförts av väldigt unga personer vilka efter att ha avtjänat korta straff relativt snabbt kommit tillbaka till gatan och satt skräck i sina lokalsamhällen. Miljöpartiet avvaktar utredningens förslag i frågan. Ja. Vi värnar rättssäkerheten och oroas av utvecklingen med utökad kameraövervakning, övervakning av flygpassagerare etc. Behålla. Forskning visar att det är svårare att bryta med en kriminell identitet om den etableras i ung ålder. Därför bör unga inte sitta länge i fängelse. Vi står bakom det stärkta grundlagsskyddet för den personliga integriteten. Det behöver dock även vägas mot andra intressen, som till exempel brottsbekämpning. Vi vill avskaffa straffrabatten för unga mellan 18 och 21 år. När man är myndig ska man betraktas som vuxen även i det straffrättsliga systemet. Ja. Kommittéförordningen ska ändras så att det görs en obligatorisk konsekvensanalys gällande effekterna på integriteten då ny lagstiftning tas fram. Den bör förändras för personer som uppnått myndighetsåldern 18 år. Den som är myndig och återfaller i ny brottslighet ska inte ha straffrabatt. Ja. Människors personliga integritet är viktig och måste skyddas, men människor som begår grova brott kan inte skyddas i integritetens namn. Därför måste lagstiftning som riskerar att påverka integriteten vara transparent med pålitliga instanser för kontroll, tydliga regler för användning och spärrar mot missbruk och ändamålsglidning. Ta bort. Centerpartiet vill se över straffrabatten för unga återfallsförbrytare och de unga som har begått grova brott. Skyddet för den personliga integriteten är viktigt och det är av stor vikt att offentliga tvångsmedel som kameraövervakning, buggning och signalspaning inte sker utan kontroll och uppföljning. Men än mer viktigt än vad vi kanske anade för 10–20 år sedan är att den personliga integriteten ofta kränks av andra, enskilda personer, snarare än (demokratiska) stater och företag. Rykten sprids på sociala medier med enorma konsekvenser för enskilda, det är möjligt att samla oerhört mycket information om människor och utnyttja denna för dunkla syften. Ja. Vi vill bland annat att ofredande och olaga integritetstrång även ska omfatta grundlagsskyddade medier. Vi vill även utreda hur rätten att bli glömd kan utökas. Vi anser att huvudregeln ska vara att man som myndig får ta fullt ansvar för sina handlingar och inte som i dag, att detta gäller först vid 21 års ålder. Är gärningsmannen myndig ser vi ingen anledning att dela ut straffrabatter. För den som är under 18 år är det rimligt med en straffnedsättning, men den bör inte vara lika stor som i dag. ADVOKATEN NR 6 • 2018 51 51 FOTO: TOM KNUTSON