Din Energi – Kinnekulle Energi 1
Oseriösa telefonförsäljare som ringer upp konsume
nter med falska löften om sänkta kostnader fortsätter att vara ett problem för elbranschen. Det finns oseriösa aktörer som skadar elbolagens anseende och låser fast kunderna i ofördelaktiga avtal, som de ofta inte ens vet att de tecknat och har svårt att ta sig ur. Se upp för oseriösa telefonförsäljare – Den allra största delen av aktörerna inom elhandelsbranschen är väldigt seriösa, men tyvärr finns det en klick på 10–15 företag som förstör väldigt mycket, säger Thomas Björkström, VD för Konsumenternas energimarknadsbyrå och Din Energis expert på konsumentfrågor. – Det handlar om företag som inte skyr några medel för att sälja avtal till konsumenter. De säger sig ringa från andra företag än vad som i själva verket är fallet, vanligen det lokala elföretaget. De skönmålar avtalen och undanhåller väsentlig information. De försöker få konsumenterna att svara på sms eller signera avtal under samtalets gång för att sälja in långa och dyra avtal och nekar sedan till den lagstadgade ångerrätten. Alla knep verkar vara tillåtna. Det är bedrövligt att sådana här metoder fortfarande förekommer, säger Thomas Björkström. I DET TYPISKA fallet med oseriösa telefonförsäljare är det ofta äldre personer som blir uppringda. Säljarna menar att de kan hjälpa kunden teckna ett mer fördelaktigt avtal än det nuvarande. – Telefonförsäljaren har dock ingen möjlighet att känna till villkoren i konsumentens nuvarande avtal och ska alltså inte kunna göra påståenden om att ett nytt avtal skulle vara mer lönsamt, säger Thomas Björkström. Telefonförsäljaren fortsätter sedan att presentera sitt avtal, men väsentlig information som pris och Inte intresserad? Säg "nej tack" och lägg på luren. UNDVIK FÄLLORNA Är du inte intresserad? Säg ”nej tack” och lägg på luren. Var misstänksam till påståenden om samarbete med din elhandlare eller ditt elnätsföretag. Signera inga avtal under samtalet. Gick det för fort, eller ångrar 14 du att du signerat ett avtal? Meddela företaget skriftligt så fort du kan, helst med ett e-postmeddelande. Du har som regel 14 dagars ångerrätt när du tecknat elavtal via telefonförsäljning. Om du inte fått fullständig och korrekt information om ångerrätten har du rätt till längre tid. Har du fått en faktura trots att du inte tackat ja till något? Bestrid avtalet och fakturan! Skicka så snart som möjligt e-post till företaget och förklara varför du bestrider. Spara epostmeddelandet som bevis. Om du blivit lurad in i ett elavtal eller har fått en faktura från ett företag där de påstår att du har en skuld och du är säker på att så inte är fallet är det befogat att göra en polisanmälan om försök till bedrägeri. För företagskunder finns ingen ångerrätt eller krav på att avtalen måste vara skriftliga. De manas därför till extra försiktighet. KÄLLA: ENERGIMARKNADSBYRAN.SE