Din Energi – Kinnekulle Energi 1
FRÅGA längden på avtalet utelämnas. Under samtale
ts gång försöker säljaren få konsumenten att besvara ett SMS, mail eller signera något med bank-id. – I det här läget blir ofta försäljaren väldigt forcerad i sitt uppträdande. Lägger konsumenten på telefonen ringer de ofta upp igen. Står kunden på sig och nekar till köp försöker säljaren få kunden att svara på ett sms för att få mer information skickat till sig. Det svaret används sedan som en bekräftelse på ett avtal trots att det är olagligt. När kunden senare försöker komma i kontakt med företaget går det inte att få tag i och det finns ingen information om ångerrätt. »Här gäller det att stå på sig och strida för sin sak.« – Aktörerna försöker få tiden att gå tills ångerfristen på 14 dagar gått ut. Dock är det så att om företaget inte har skickat information om ångerrätt förlängs den i upp till ett år. Det knepet ska alltså egentligen inte fungera, men ofta känner konsumenterna inte till det. DET FINNS FLERA tidigare beslut från Allmänna Reklamationsnämnden som gett konsumenterna rätt i den här typen av ärenden, så känner man som kund att man har blivit lurad är rådet att så snabbt som möjligt bestrida giltigheten i avtalet. Man kan också vända sig till Konsumenternas energimarknadsbyrå för att få vägledning i sina ärenden. – Här gäller det att stå på sig och strida för sin sak. Ge inte upp, säger Thomas Björkström. Det är telefonförsäljaren som agerat felaktigt och har inte företaget levt upp till sina skyldigheter är inte avtalet giltigt och du som konsument saknar då betalningsskyldighet. I DISTANSAVTALSLAGEN FINNS tydliga regler för vad som gäller vid telefonförsäljning. Säljaren ska presentera sig vid namn, vilket syfte samtalet har, vilket företag säljaren ringer från och vilken produkt som hen vill sälja. Konsumenten ska få ett anbud skickat till sig och ges betänketid för att kunna väga alternativ mot varandra och fatta ett beslut. Telefonsamtalet ska gå till på det sätt som fastställs i distansavtalslagen. En eventuell bekräftelse ska ges efter att samtalet avslutats. Kunden ska alltså inte under samtalet svara på några sms eller göra signeringar via sitt Bank-ID. – Har försäljningen över telefon inte skett på rätt sätt har konsumenten inte någon betalningsskyldighet och kan då bestrida fakturorna. SLUTLIGEN VILL Thomas Björkström poängtera att inte alla bolag som jobbar med telefonförsäljning är oseriösa, utan det handlar om ett fåtal aktörer. doktorn energiFAKTURA FÖR RÖRLIGT AVTAL – PÅSLAGET VERKAR INTE STÄMMA Jag tecknade tidigare ett rörligt avtal. Påslaget som min elhandlare la ovanpå börsens spotpris var då strax under 10 öre per kWh. På den senaste fakturan för augusti var dock påslaget 15 öre per kWh i stället. Jag har bett elhandlaren om en förklaring men är missnöjd, förstår fortfarande inte. /Bernt H SVAR: Det är normalt att påslaget varierar mellan dina olika fakturor. Hittills under 2023 har det genomsnittliga påslaget för kunder med rörligt elavtal boendes i villa varierat mellan ungefär 10 och 25 öre per kWh. För augusti månad var det genomsnittliga påslaget för Sveriges samtliga elhandlare faktiskt ganska nära 15 öre per kWh. Med det sagt så verkar inte din faktura vara felaktig men det finns såklart ett problem med att det är svårt för dig att räkna fram uppgifterna på fakturan och få en förklaring av din elhandlare. Vår expert Thomas Björkström är VD för Energimarknads byrån. brukar det bero på att elhandlaren inte har fått dina mätvärden från elnätsföretaget. I ett sådant fall kan din elhandlare skicka preliminära fakturor till dig som grundas på din tidigare kända förbrukning. När faktureringen är i gång igen har du rätt till en kostnads- och räntefri avbetalningsplan där antalet delbetalningar ska jämföras med antalet uteblivna fakturor. FÅTT EN FELAKTIG FAKTURA Jag har haft ett rörligt avtal med en rabatt på priset under 12 månader. Nu när de 12 månaderna har passerat påstår min elhandlare att jag istället ska betala för ett tillsvidareavtal som är flera kronor per kWh högre än det rörliga avtalet. Kan den fakturan och inställningen från elhandlaren verkligen vara OK? /Majken SAKNAR FAKTURAN FRÅN MIN ELHANDLARE För de fyra senaste månaderna har jag inte fått någon faktura från min elhandlare. Detta skrämmer mig då nästa faktura säkert kommer avse ett mycket högt belopp. Vad gäller? /Lennart SVAR: Hur ofta du faktureras ska framgå av avtalet med din elhandlare. Här låter det som att du i vanliga fall faktureras månadsvis och då har de av någon anledning missat att fakturera dig. Oftast SVAR: Det är din elhandlare som har bevisbördan för att det som de fakturerar stämmer överens med det avtalade priset. Du kan om du uppfattar att fakturan är felaktig välja att delvis bestrida den, det vill säga betala den del som är korrekt och bestrida resterande del. Det är viktigt att mejla ditt bestridande och förklara varför du bestrider fakturan. Det finns ett beslut från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som ger konsumenten rätt i ett ärende som är väldigt likt ditt. Du kan vända dig till ARN för att begära ut beslutet (ärende 2022–02307) som stöd i kommunikationen med elhandlaren eller kontakta oss på byrån så hjälper vi dig. 15