Maskinkontakt 1
Entreprenadsektorn MK 8/17 Nya ägare tar över Ete
bra Maskin & Vagn Etebra Holding AB med Carl von Celsing och Kvalitena Industrier AB som huvudintressenter, förvärvar Etebra Maskin & Vagn AB från nuvarande ägare Håkan Hallin. Övertagandet sker från och med 1 september 2017. Etebra Maskin & Vagn AB bildades 1999 av Håkan Hallin med huvudfokus på vagnar och gödselspridare. Företaget är stationerat i Huskvarna. Etebra har sedan starten varit generalagent och importör av kvalitetsvagnar från Richard Western. Företaget utvecklar även egna vagnar under varumärket MOVA. Försäljning sker genom återförsäljare inom lantbruks- och entreprenadbranschen runt om i landet, däribland fl ertalet återförsäljare för John Deere. Etebra Holding AB företräds av Carl von Celsing, som även driver lantbruk på Rossviks säteri utanför Eskilstuna, samt företagsgruppen Kvalitena Industrier AB, som har starka ägarintressen i den gröna näringen. - Vi är mycket glada att fått möjligheten att förvärvat Etebra Maskin & Vagn. Etebra har haft en stabil och god utveckling genom åren. Med den storleksrationalisering som sker inom framförallt lantbruket, kommer transporterna att öka och med det ökar kraven på anpassade och säkra vagnar. Vi är därför övertygade om att det fi nns en stor potential för en fortsatt god utveckling för Etebra, säger Carl von Celsing. Till ny VD och delägare för Etebra Maskin & Vagn har utsetts Ulf Persson. Ulf kommer närmast från Lantmännen Maskin som märkesansvarig för fl era marknadsledande varumärken. - Jag ser mycket fram emot att anta utmaningen som VD på Etebra Maskin & Vagn. Med min mångåriga erfarenhet både som säljare och i ledande befattningar inom lantbruksmaskinbranschen kommer jag att fortsätta arbeta för att stärka Etebras utveckling och position på marknaden, säger Ulf Persson. Nuvarande VD Håkan Hallin kommer att arbeta kvar i företaget med i huvudsak tekniska frågor och produktutveckling. - Lantbruksmaskinbranschen har den senaste tiden genomgått stora förändringar i återförsäljarleden. Med den nya ägarstrukturen är detta en strategisk riktig aff är. De nya ägarna kommer in med rätt branschkunskap, kontaktnät och ekonomiska resurser som borgar för en fortsatt god utveckling för Etebra, kommenterar Håkan Hallin. För mer information kontakta gärna: Carl von Celsing, 070-593 77 90 Håkan Hallin, 070-825 64 50 Byggstart för Varbergstunneln planeras till 2019 2019 går Varberg in i en spännande period. Då startar bygget av dubbelspår genom staden. Delar av det nya järnvägsspåret ska läggas i tunnel under staden vilket betyder att Varberg kan fortsätta att ha sin station i centrum. Just nu håller Trafi kverket på att handla upp de entreprenörer som ska bygga Varbergstunneln. Upphandling av entreprenör Fram till den 2 oktober kan entreprenörer som vill vara med i anbudsförfarandet för att få bygga Varbergstunneln ansöka om så kallad prekvalifi cering. Det som ska byggas är bland annat tunnel, järnvägsspår, godsbarngård, broar och andra byggnader. I början av december kommer Trafi kverket att bjuda in de aktörer som blivit prekvalifi cerade till att lämna anbud. Tillåtlighetsbeslutet Det var den 21 mars 2013 som regeringen gav ett så kallat tillåtlighetsbeslut för Västkustbanans deletapp genom Varberg. Det betyder att regeringen gav klartecken för den sista delen av utbyggnaden genom Halland. Sju kilometer dubbelspår ska byggas från Lassabacka till Breared. Cirka tre kilometer av dessa komma läggas i en tunnel under staden, från nya stationen och söderut. Trafi kverket planerar och bygger Byggstarten är planerad till 2019 och enligt planerna ska tågen börja rulla på det nya spåret år 2024. Under byggtiden kommer det att fi nnas en tillfällig tågstation strax väster om nuvarande station. Det är Trafi kverket som planerar och anlägger både järnväg och tunnel. Statens utbyggnad av Västkustbanan har pågått i många år. Västkustbanan går mellan Göteborg och Lund och enkelspåret genom Varberg är en av banans två enkelspåriga ”fl askhalsar” som fi nns kvar. Station i centrum Varberg kommer att få ett nytt stationsområde med nedsänkta plattformar ungefär 150 meter norr om nuvarande station. Det nya stationsområdet blir ett nav för all kollektivtrafi k i kommunen, vilket kommer att göra det lättare att pendla både till och från Varberg. I princip hela Varbergs centrum ligger inom gångavstånd från stationen och nästan hela Varbergs tätort inom cykelavstånd. Täta och eff ektiva bussturer från stationen kommer att binda ihop resten av kommunen med centrum. Med en centralt belägen station fi nns stora möjligheter att göra en stadskärna levande och dynamisk vilket i sin tur skapar en attraktiv stad. Se fi lm hur det kommer se ut på youtube >>> 16 www.maskinkontakt.se LOAD UP NORTH Boden 31 aug - 2 sept