INTERNA BROTT 5 FIFFLET 2003: SKANDIA LIV l Försä
kringsbolaget Skandia ANDRA KÄNDA FALL Livs styrelse polisanmäldes sedan det kommit fram att personer i den högsta ledningen fått lägenheter i Stockholms innerstad och låtit renovera dem för mångmiljon belopp. Räkningarna skickades till Skandia Liv. Enligt åklagaren fick Skandia betala 17,5 miljoner kronor för renoveringar av chefernas lägenheter. Den enda Skandia chefen som så småningom fälldes var personalchefen som dömdes till 1,5 år för grov trolöshet mot huvudman. Personalchefen var den som attesterade den felaktiga fakturan. Koncernchefen Lars-Eric Petersson liksom finansdirektören friades dock i olika rättegångar. 2010: SEB l Ett antal av SEB:s kunder får sina konton länsade på sammanlagt 52 miljoner kronor. Pengarna slussas vidare till fyra bolag. En kommunikations direktör på LKAB, har fusket varit helt okänt både för företag och arbetsledning. – Det har varit välplanerat och skett när arbetsledningen inte varit på plats. ”Jag skulle säga att de flesta företag råkat ut för interna oegentligheter någon gång.” MARTIN KRÜGER KPMG FORENSIC Det dröjer inte länge förrän facket går ut och kritiserar avskedandet. Gruvtolvans ordförande Jan Thelin anser att företaget smiter ifrån sitt ansvar. Arbetsledningen borde ha reagerat över all övertid. – De säger att man inte kände till det. Arbetsgivaren var nöjd, allting rullade på. Men när man har så här mycket övertid, måste man börja titta på bemanningen. När man hävdar att man inte kände till vad som hände, då känner man inte till sin egen arbetsplats. Lösningen på den här typen av fusk är inte ökad kontroll, men ökad närvaro från arbetsledningens sida, anser Jan Thelin. – Arbetsledningen måste vara synlig och tydlig. Då krävs en viss närvaro. I det här fallet har man varit totalt frånvarande. I det förstnämnda fallet, på Röda Korset, var det en av de högsta cheferna som snodde åt sig pengar. Summorna blev därefter. Som chef finns ofta helt andra möjligheter att fiffla än för vanliga anställda. Man är betrodd. I Bernt Hermeles bok berättas när Röda Korsets generalsekreterare får frågan varför den ekonomiska kontrollen inte är sådan att ett bedrägeri kunnat undvikas och svarar: – Tro mig, ett sådant samhälle vill du inte ha! Den typiske bedragaren är en man mellan 36 och 45 år som har varit anställd i bolaget mer än fem år och har en ledande befattning inom ekonomi eller finans, visade en undersökning gjord av revisionsföretaget KPMG för något år sedan. Då ska man veta att undersökningen bygger på ärenden där KPMG självt har varit inkopplat. Och när företag kopplar in KPMG handlar det så gott som alltid om misstankar om oegentligheter av större omfattning. – Är det kassörskan som tar 5 000 kronor kallar man inte in KPMG för det, utan gör oftast en intern 22 KOLLEGA 5-13 utredning. Men är det en vd eller någon i styrelsen som misstänks väljer man oftare att låta göra en oberoende utredning. Det är då vi kommer in, säger Martin Krüger, chef för KPMG Forensic. – Ofta är det ett anonymt tips om personer som leder till en utredning. Vi är factfinders, vi belägger vad som skett eller inte skett genom att använda information som redan finns i företaget. Vi tittar exempelvis i huvudbok och leverantörsreskontra, vi granskar lönetransaktioner, e-post och hårddiskar, allt som kan bekräfta misstanken eller att personen är oskyldig. ENLIGT KPMG BEGÅS FYRA av tio interna brott för egen vinnings skull. Näst vanligast är att anställda begår brott för att klara av interna mål. – Det förekommer absolut. Jag har varit med om när ett företag skulle göra sig av med en verksamhetsgren och en ansvarig person valde att frisera siffrorna för att köpa sig tid att vända skutan. Hur vanligt är det att det begås ekonomiska brott av anställda som riktar sig mot företaget? – Jag skulle säga att de flesta större företag råkat ut för interna oegentligheter någon gång. Det förekommer säkerligen ett stort mörkertal också då inte allt upptäcks. Det går inte att kontrollera allt, då skulle bolagen få ägna all tid åt det i stället för att driva verksamheten, säger Martin Krüger som påpekar att det dock finns förebyggande åtgärder, exempelvis bakgrundskontroller när man anställer, att ta till. Niclas Franklin är före detta polis och driver säkerhetsföretaget Investigation Services Europe, ISE. Han har sett företagens efterfrågan på säkerhetstjänster öka sedan starten 2004, men tror inte att det beror på att den interna brottsligheten skulle ha ökat. Snarare handlar det om att företagen insett att tjänsten finns att få. ISE arbetar både förebyggande och gör utredningar. Det kan röra sig om allt från stölder och bedrägerier, vilket är absolut vanligast, till sexuella BL BILD: INGVAR KARMHED/SCANPIX