12-åring då han blev utsedd till årets jordgubbsf
örsäljare i Norge. Själv tror han också att hans förmåga att ta sina bakslag med jämnmod och att han alltid sett möjligheter i kriser har varit avgörande för att det gått så bra för honom. Men det viktigaste har nog ändå varit den drivkraft som hans eviga strävan efter att känna stolthet har inneburit. Den har följt honom sedan ungdomen då hans far lärde honom att om man gör ett jobb och gör det bra så kan man vara stolt över det, oavsett vad man gör. Med den stoltheten följer känslan av att vara viktig och då tar man ansvar, förklarar han. – Det här med stoltheten sitter djupt i mig och jag är ännu stoltare i dag, över mitt bolag. Och då handlar det inte om de pengar jag tjänat. Nej, saken är att skapa, att se att vi kan göra något extraordinärt att vara stolta över. Och mitt mål är att ha världens bästa hotell. ETT AV HANS STOLTASTE ÖGONBLICK var när han köpte sitt första hotell i Sverige för att kunna börja erövra den svenska hotellmarknaden, berättar han. Det var något han länge drömt om. Varför kan han inte riktigt förklara. I målet att ha världens bästa hotell ingår att hans anställda ska må bra på jobbet, att hotellgästerna får en extra fin service och naturligtvis också att han ska tjäna pengar. För han har aldrig stuckit under stol 5-13 KOLLEGA 39