LOGGA UT ”Berg- och dalbanedoktorn” Helena Csarma
nn betygsätter två svenska klassiker: Balder och Jetline. // TEXT OLA RENNSTAM // BILD SÖREN ANDERSSON DET FINNS ÖVER 2 000 berg- och dalbanor runt om i världen. Men i Sverige är det Lisebergs träbana Balder och Gröna Lunds trotjänare Jetline som regerar. Så vad utmärker då en bra berg- och dalbana? – Airtime, det vill säga känslan av att bli viktlös och lätta från sätet, är det som jag uppskattar mest. När du befinner dig uppe på ett krön samtidigt som tåget ger sig nerför en backe så uppstår en kort känsla av att hänga i luften. För mig är det en behaglig känsla, det är inget som pressar en åt något håll eller ger ett illamående som av för mycket snurr, säger civilingenjören Helena Csarmann som skrivit en doktorsavhand ling om berg- och dalbanor där hon intervjuat konstruktörer, ägare och entusiaster runt om i världen. I dag arbetar hon som projektledare på telekomföretaget Rebtel. Varför tycker vi att det är så roligt att uppleva skräckinjagande stup? extrema varianterna i USA och Asien. Världens högsta berg- och dalbana Kingda Ka, på nöjesfältet Six Flags Great Adventure i USA, är 139 meter hög och når en topphastighet på 206 km/ tim. Den snabbaste, Formula Rossa på nöjesparken Ferrari World i Abu Dhabi i Förenade arabemiraten, går från 0–240 km/tim på 4,9 sekunder. Den brantaste är Takabisha i Japan och har ett stup med en lutning på 121 grader. – Gränsen för hur extrema berg- och dalbanorna kan bli går vid hur många g-krafter du kan utsätta åkarna för och under hur lång tid. Hur mycket man tål beror dels på kroppens position, man tål mer liggande än sittande, och dels på hur lång tid man utsätts. En nysning är till exempel en jätte hög g-kraft fast under en väldigt kort stund, – En människa klarar utan problem mellan 4 och 5 g under 3–4 sekunder, och en astronaut som är tränad orkar betydligt mer, säger Helena Csarmann. // – Jag tror att det handlar om att utsätta sig för något farligt, på ett säkert vis. Resonerar man med förnuftet är det förstås inte farligt att åka berg- och dalbana i Sverige, de är väldigt säkra eftersom det finns standarder för hur de ska konstrueras och parker är ålagda att ha säkerhetskontroller. Men någonstans följer du inte förnuftet. Känslan är att du utsätter dig för fara och du kanske får en kick av att klara det. Liseberg och Gröna Lund i all ära men de har en bit kvar till de mest 64 KOLLEGA 5-13 /// VÄRSTINGBANOR Här är tre av berg- och dalbanefantasten Douglas Ekström-Ahlbys favoriter runt om i världen. THE IRON RATTLER:Fiesta Texas, San Antonio, USA. GRAND NATIONAL: Blackpool Pleasure Beach, Blackpool, England. THE VOYAGE: Holiday World, Indiana, USA. Sommarens The Voyage. DUE