Nordisk Energi 1
AKTUELLT MAERSK-ERVING ERKÄNNER DILEMMA MED GRÖN
METANOLTILLFÖRSEL TILL NY FLOTTA Annonsen finns längst ner Av Markku Björkman Än så länge fi nns det inga leverantörer på marknaden som kan tillhandahålla de bränslemängder som de nya Maersk -fartygen kommer att behöva när fartygen sjösätts någon gång 2024. Foto: Maersk - Maersk står inför ett kyckling-eller-äggdilemma i sitt försök att skapa efterfrågan på grön metanol, säger Robert Mærsk Uggla, vd för A. P. Møller Holding, den största aktieägaren i världens största containertransportör till Shipping Watch. Maersk kommande åtta klimatvänliga containerfartyg, var och en på 16 000 teu, som alla kommer att kunna segla på koldioxidfri grön metanol, möter ett stort inneboende dilemma. Maersk kanske kan tvingas att segla på traditionell koldioxidutsläppande bunkerolja. Om 360 000 ton grön metanol ska produceras, som enligt Maersk behövs för åtta nya containerfartyg, behövs det mer grön el än vad som för närvarande produceras i hela Danmark, enligt en beräkning från energibolag som off entliggjordes av ShippingWatch. Det kommer att krävas många banbrytande åtgärder från fl era håll för att komma nära den mängd metanol som Maersk behöver beställa för åtta klimatneutrala containerfartyg. ◆ Skruvtubsväxlaren AlfaTwist Den termiskt mest effektiva tubvärmeväxlaren för ångkondensorer och hetvattenväxlare. Minskad storlek och vikt vid samma effekt. Vibrationsskador elimineras & försmutsning av tuber minskar. Många hundra skruvtubsväxlare är sedan 1983 installerade i värmeverk runtom i Sverige, framförallt som ångkondensorer och hetvattenväxlare; Prestanda och driftssäkerhet har visat sig vara utmärkta. Med rostfria tuber minimeras också risken för korrosion. Siljan Allards AB Tel: 0248-12535; Fax: 0248-13785 E-post: info@siljanallards.com Adress: Brändavägen, 79532 Rättvik 24 Besök vår hemsida: www.siljanallards.com Nordisk Energi 4 2021