Nordisk Energi 1
KRAFTVÄRME ➛ Futurum idag står tidigare var ett l
agerområde där det stod tusentals containrar med torv. – Det är en bra symbolik i att vi har tagit bort alla torvcontainrar och ersatt dem med en biobränsleanläggning, kommenterar Mattias Lindqvist, som är Vattenfalls projektledare för Carpe Futurum. Bygget, som påbörjades hösten 2018, har enligt Johan Siilakka och Mattias Lindqvist gått bra och de påpekar att de till och med ligger lite före i tidsplanen. De är också stolta över att det trots de 750 000 arbetstimmar som arbetats i projektet inte skett någon olycka som lett till sjukskrivning. Johan Siilakka beskriver att arbetet varit uppdelat i tre olika delmoment. När markarbetet, som gjordes av Peab, färdigställdes vid årsskiftet 2019/2020 tog Andritz, som levererar själva anläggningen, över. – De började med att bygga en stålstomme och i början av 2021 var det en färdig byggnad med det mesta av den stora utrustningen på plats. Det har sedan varit ett långt arbete med att installera alla instrument och efter att elinstallationerna, som är det sista steget, färdigställts är de mekaniskt klara, berättar Mattias Lindqvist. Samtidigt har Vattenfall arbetat med att ansluta anläggningen till sina befi ntliga system i Uppsala. Ångpanna på 90 megawatt Utöver själva pannhuset talar Mattias Lindqvist även om att de andra byggnader som tillhör anläggningen är på plats. Det inkluderar bland annat bränslemottagningen, som tar emot allt bränslet och transporterar det med hjälp av en stor skruv till en screeninganläggning. I screeninganläggningen sorteras metall och överstort material som inte passar i processen ut och det resterande bränslet lagras sedan i två stora silos. Därifrån transporteras bränslet till en dagsilo innan det förs in i pannhuset. I pannhuset står det en ny ångpanna på 90 megawatt med fl uidiserad bubblande bädd. – Sedan fi nns det även mycket vätska och värme kvar i rökgaserna och vi kan därför ta ut ytterligare 20 megawatt, så att det blir 110 megawatt totalt, kommenterar Mattias Lindqvist. Han påpekar också att pannan är förberedd för elproduktion och att det går att koppla på en turbin. – På grund av de låga elpriserna har det inte funnits fi nansiella förutsättningar för att bygga en turbin just nu, men vi hoppas att det i framtiden kommer antingen en annan prisnivå eller andra incitament som gör det möjligt att producera el, säger Mattias Lindqvist. Obemannad drift För att undvika den hårt trafi kerade Bolandsgatan berättar Johan Siilakka även att det byggts en ny infart så att man i stället kan ta in bränsleleverenserna från Stålgatan. I de två stora silos på vardera 5 000 kubikmeter där bränslet lagras ryms enligt Mattias Lindqvist tillräckligt med bränsle för att räcka i 72 timmar. Anledningen är att det med fulla bränslesilos ska gå att köra anläggningen fredag, lördag och söndag utan att behöva fylla på nytt bränsle. – Det är en ganska automatiserad panna som ska klara obemannad drift i 72 timmar. I teorin ska ingen behöva vara där på hela helgen, annat än att vara i kontrollrummet och övervaka processen, och då ska man inte heller behöva fylla på bränsle, säger Mattias Lindqvist. ➛ Trots att det totalt arbetats mer än 750 000 arbetstimmar i projektet har det inte skett några allvarliga olyckor som lett till sjukskrivning. Foto: John Hardwick FAKTA CARPE FUTURUM Arkitekt: Liljewalls Markarbete: Peab Anläggningsleverantör: Andritz Takets maxhöjd: 41 meter Skorstenens maxhöjd: 100 meter Bränsle: Biobränslen baserade på restprodukter som grenar och toppar, bark och returträ Panna: Ångpanna med fl uidiserad bubblande bädd Pannans kapacitet: 90 megawatt värme Rökgaskondensering: 20 megawatt värme Total kapacitet: 110 megawatt värme (motsvarar värme för upp till 25 000 hushåll Nordisk Energi 4 2021 51