Nordisk Energi 1
Hur påverkar digitaliseringen traditio tjänster f
ör tillståndsövervakning? Under de senaste 12 månaderna har många organisationer infört nya regler för besökare, resor och möten. Dessutom har många industriföretag tillämpat nya policyer för externa tjänsteleverantörer. Denna nya situation har resulterat i efterfrågan på nya kombinationer av teknik och service. V ad bör nu betraktas som det nya optimala för service på plats och på distans? Traditionellt fi nns en online-metod för att kontinuerligt övervaka de mest kritiska delarna av ett system, till exempel en turbin. Övriga maskiner har vibrationsnivåer av ringa betydelse och temperaturmätningar installerade för tillståndshantering. För att säkerställa tillförlitlighet utför det interna övervakningsteamet av tillstånd inspektioner med frekventa intervaller beroende på sådana parametrar som maskinkritikalitet och maskintyp till exempel. Dessutom kan organisationer lägga ut delar av eller till och med hela tillståndsövervakningen på externa tjänsteleverantörer. Entreprenörer kan utföra mer avancerade vibrationsanalyser, inspektera komponenter som lager och upptäcka andra eventuella mekaniska problem med roterande maskiner. Baserat på en undersökning 2019 beräknades mindre än 5 procent av tillståndsövervakningsingenjörernas totala arbetstid läggas på maskiner som på något sätt var i behov av reparation. Det konstaterades också att mindre än 35 procent av den nedlagda tiden gick till analys av resultaten. Istället användes en betydande del av tiden till att vänta, förbereda sig och resa. Undersökningen drog slutsatsen att processen hade repetitiva moment som bör automatiseras så att allokering av resurser och arbetsfokus kan förbättras. Att förbättra arbetsfördelning och tillståndsövervakningsprocessen kommer att kräva investeringar i teknologi. Den data som för närvarande fi nns tillgänglig ger sällan tillräckligt med ledtid för att optimera reparationspunkter eller ens själva planeringen av reparationer. Att ändra oplanerade driftstopp till planerade är bara toppen av isberget. Att minska de totala antalet underhållstimmarna leder till långsiktiga resultat och detta kräver noggrannhet och förståelse för underhållprocessen, maskinpark och mekanik. Hur betraktar vi övergången från traditionella modeller då? Teknologin som krävs för förändringen är tillgänglig från fl era leverantörer. Tekniken är dock bara en del av lösningen. Servicemodellerna måste måste också närma sig en hybridmetod. Med hybridmetod menar vi tjänsteleverantörer som erbjuda självövervakningsalternativ, service på plats, samt online/fj ärrövervakning och analys. Under de senaste 12 månaderna har många organisationer infört nya regler för besökare, resor och möten. Dessutom har många industri