019 1
JOBB TEXT: THOMASHELSING SÅ DU VILL BLI EN INFLUE
NCER – MEN HAR DU EN PLAN? F råga nästan vem du vill inom näringslivet och de kommer säga att en affärsplan är A och O. Nu - mera kan du även fråga bloggarna och de kom - mer säga detsamma. Bakom den snabba, glättiga och sköna fasaden som youtubers, instagrammare och bloggare visar upp finns månader och år av stenhårt arbete. Vi kollade hur två influencers från Örebro nått dit de är idag och hittade en del skillnader – men också många gemensamma nämnare. Du har sett dem på nätet och i olika sociala kanaler. Personer med tusentals följare som får varor eller pengar för att i text-, ljud- eller videoform berätta om dem. En del går så bra att de kan resa jorden runt och leva på det, medan andra har det som en sidoinkomst. Men vilka är de gemensamma nämnarna för att lyckas? Drivkrafterna kan se olika ut; en del är ute efter friheten av att jobba för sig själv medan andra ser fördelarna med att tjäna pengar på ett fritidsintresse. En annan anledning till att bli influencer kan vara det faktum att många jobb är på väg att försvinna till följd av digitalisering och robotar av olika slag. År 2013 presenterade exempelvis en grupp forskare vid Oxfords institut för ”New economic thinking” en uträkning på hur många jobb som riskerar att försvinna till följd av detta. Deras slutsats var att närmare 47 procent av jobben kan komma att rationaliseras bort inom två årtionden. I andra änden av digitaliseringen växer influenceryrket och kan vara en väg att gå mot en ny karriär på andra sidan av det digitala skiftet. Men vägen dit är lång och snårig och det gäller att, förutom hårt arbete, ha god planering på hur man ska nå sina mål. Victoria Willén började blogga redan 2010 och driver idag på deltid en blogg och ett tillhörande Instagramkonto med över 27 000 följare. – Jag har varit intresserad av bakning ända sedan jag var liten. Många frågar efter recept och jag tyckte att det var smidigt att skriva ner dem någonstans där alla som vill kan komma åt dem. Den första versionen av bloggen ”Victorias provkök” levde fram till för två år sedan. – Då gjorde jag om den så som den ser ut nu och efter det tog det fart. Men det tar tid att bygga upp återkomm - ande besökare. Nu postar jag var och varannan dag på både bloggen och Instagram. De olika kanalerna har gett henne olika utmaningar. På bloggen får hon mycket positiva kommentarer med det är samtidigt svårt att få besökarna att engagera sig då det krävs inloggning för att kommentera. På Instagram är utmaningen en annan. Där är exempelvis tem - pot högre. – Postar jag en bild på Instagram är de otåliga och vill ha receptet på en gång. Det blir en press men det är bara roligt, berättar Victoria. Vi sitter ned i hennes kök i radhuset i Örebro, samma kök som figurerar flitigt i hennes bilder. Ett fat på bordet är fyllt med nybakade saffranskringlor och ett annat med någon sötsak av choklad. Det är här hon skapar sina 12 NOLLNITTON BILD: TOMAS KARLSSON