019 1
alster och influerar de följare hon lockat till s
ig. Victoria berättar att företagsförfrågningarna började komma redan efter något år och i början gjorde hon som många andra och inledde samarbeten för att få gratisprodukter, men numera gör hon inga större samarbeten på de premisserna. Förfrågningarna om samarbeten är så många att Victoria får tacka nej till en del för att hinna med. Hon berättar att hon nyss avslutat ett jobb för Ingelsta kalkon och härnäst väntar ett uppdrag för Arla ost. Hur mycket tid hon lägger ned vet hon inte. – Tid? Det här är ju mitt intresse och man går med de här tankarna rätt ofta. Det är både en livsstil och en hobby. Mat ska man ju ha ändå och att ta en bild på det tar bara några minuter. Det kan låta enkelt men är resultatet av ett hårt arbete att lägga grunderna. För bilderna använder hon en kompakt systemkamera för några tusenlappar och redigerar sedan bilderna i telefonen innan de läggs upp. Den enda övriga tekniska utrustningen består av en dator och några fotolampor. Men att hitta arbetssätt har tagit tid. Kan du tänka dig att arbeta med det här på heltid? Hur långt ifrån det är du i så fall idag? – På sikt kan jag tänka mig att jobba heltid med detta men jag behöver några längre samarbeten i så fall. Just nu är det bara kortare grejer även om många är återkommande. En som redan jobbar heltid sedan ett och ett halvt år tillbaka är Elin Häggberg. Hennes väg till att bli yrkesverksam influencer har sett metodisk och målmedveten ut. Att börja blogga innebar inte att sätta sig ned vid datorn och ladda upp en bild och lite text på måfå. – Redan från början var min tanke att det skulle vara en affärsidé med tydliga mål och jag lade upp en strategi för hur jag skulle nå dit. Mellan två perioder på Sveriges radio studerade hon på universitetet och blev mer och mer intresserad av bloggformatet. – Jag har alltid gillat formatet men undrat varför det inte finns så många bloggar om teknik. Jag såg också att lifestylebloggarna hade mycket frågor i kommentarsfälten ”Redan från början var min tanke att det skulle vara en affärsidé med tydliga mål” Elin Häggberg om just det tekniska. ”Vilken kamera använder du? Hur gör man det här? Och sådana frågor”. Därmed hade hon identifierat en målgrupp och ett behov hon kunde tillgodose med sin blogg. Det skulle bli en teknikblogg som förklarade teknik på ett enkelt sätt. – Jag har alltid använt teknik som underlättat det jag vill göra men förstod inte att jag hade ett teknikintresse. Så föddes bloggen ”Teknifik”. Elin berättar att hon bloggade nästan varje dag i början, men så ofta hinner hon inte med att uppdatera nu. Hennes affärsidé har utökats och vid sidan om bloggen ger hon föreläsningar, arrangerar kurser och deltar som teknikexpert i olika mediesammanhang. Precis som för Victoria är samarbeten med olika företag och organisationer ett viktigt inslag och där kan det vara lätt att gå vilse. Exempelvis får man inte mörka reklamsamarbeten för läsarna så sådana artiklar behöver märkas upp tydligt. Även här hade Elin gjort sin research. – Jag hade ambitionen redan från början att göra samarbeten så jag hade tänkt ut hur jag skulle märka upp det materialet. Jag är engagerad i branschorganisationen Influencers of Sweden och där har vi jobbat mycket för att hjälpa medlemmarna att reda ut hur man ska göra. Influencers of Sweden (förkortat Inos) startade under namnet Better bloggers av Linda Hörnfeldt och har som mål att samla Sveriges influencers i en branschorganisation. Idag ger man råd och stöd till sina anslutna medlemmar för att upprätthålla ett etiskt, upplyst och schysst branschklimat. – Innan Inos pratade man inte med varann och det var mycket ”hysch-pysch”. Det är otroligt viktigt att kunna bolla tankar med andra och att skapa standarder. Inos ger en liten fackföreningskänsla, berättar Elin. En vanlig fundering hos influencers är hur mycket man ska ta betalt för samarbeten. Även där försöker Inos ge råd. – Det är alltid svårt att säga exakt men Inos har gått ut med en lägstanivå på 2 000 kronor samt en mall för hur man ska räkna. Det handlar inte bara om hur många följare man har, följare går att köpa. Dessutom går engagemanget ned ju fler följare du har och därför är det svårt att säga något exakt. Därför måste du ta reda på ditt eget värde, avslutar Elin. Victorias och Elins tips till blivande influencers ELIN * Bränn inte ut dig. Det är viktigare att vara konsekvent och ha kvalitet än att posta ofta. * Producera mycket tidlöst innehåll så slipper du känna stress. VICTORIA * Ha tålamod. En del bloggar intensivt i en månad och sedan händer inget. * Du måste brinna för det du skriver om. * Identifiera din målgrupp. Länkar Influencers of Sweden - branschorganisation www.influencersofsweden.se Victorias provkök www.victoriasprovkok.se Elin Häggberg www.elinhaggberg.se #12 2018 13 BILD: PIA GYLLIN