Sten Omslag
Sten Innehåll Sten 3/2021
Sten Ordföranden har ordet: En ny tid väntar
Sten Kort & gott: FInlandiahuset renoveras, bok oc
h utställning om Sigurd Lewerentz mm
Sten K-sten: VÄsterås (nya) stadshus
Sten Intervju: Tulsa Jansson
Sten Tema: Stenskulpturer i offentlig miljö
TEMA STENSKULPTURER I OFFENTLIG MILJÖ en 40 meter
lång ö med växtlighet och djurliv. Ön korsar den 59:e breddgraden. Den södra sidan av ön värms upp av solpaneler och är fem grader varmare än öns norra del. Det skapar en zon med global uppvärmning i mikroformat som ska följas av forskare. Konstnärerna bakom projektet är Ooze (Eva Pfannus, Sylvain Hartenberg) och Marjetica Potrč. Landskapsarkitekter är Nivå. Statens konstråd, Akademiska Hus och Svenska Bostäder är beställare. S tenkonsten får antagligen många nya arbetsuppgifter i de miljöintegrerade projekt som måste inledas i städerna när dagvattensystem byggs om för att klara skyfall och översvämningar. Konstnärliga gestaltningar av olika slag integreras i systemen, som Gunilla Bandolins gigantiska granitpelare under jord i Södra länken. De påminner om övergivna pelare från en försvunnen kultur – mitt i trafikflödet. Förr skulle platser utsmyckas, men att placera ut ett konstverk som prydnad är i dag förlegat. I stället talar man om ”gestaltad livsmiljö”, som utgår från en regeringsproposition från år 2018. – Att gestalta en hållbar livsmiljö handlar om att organisera komplexa och ibland motstridiga intressen till en helhet, säger Lena From. Ambitionen är att arkitekturen, formen och designen ska bidra till samhällsbygget och samhällets framåtskridande. Konsten ska göra livet bättre för alla i ”inkluderande, väl gestaltade och långsiktigt hållbara miljöer”. Det är politik och konsten är en demokratisk rättighet som kan bryta segregation och utjämna socioekonomiska skillnader. Statens konstråd verkar för att offentlig konst ska vara nyskapande och tillgänglig: ”Samtidskonst är inte bara objekt. Det är upplevelser, sociala interaktioner och kritiska och kreativa förhållningssätt.” – Det går i cykler. Just nu och under de senaste 10-20 åren pågår en våg där konsten är integrerad i sin plats och miljö. Det är en påtaglig förändring, men egentligen inget nytt. I slotten, kyrkomiljöerna, de gamla palatsen är konsten helt integrerad. Det ena inte går att skilja från det andra, säger Lena From. Sjöguden är visserligen oändligt hållbar och hantverket svindlande, men även om han påminner om ett tecknat japanskt sci fi-monster tillhör han en förgången tid. Milles skapade Sjöguden 1913, i en tid av romantik, uppblossande fosterlandskärlek och John Bauers trollskogar. Sjöguden har beskrivits som en ”kärleksscen”, men liknar mera kvinnorov med den avsvimmade sjöjungfrun. Så fungerar ofta äldre offentlig konst i dag, de är reliker som vi accepterar på grund av materialitet, hantverk och berättelse. I dag ifrågasätts den gamla världens symbolvärld. Black Lives Matter-rörelsen halshugger statyer av koloniala maktfigurer. Samma sak hände när östblocket föll på 1990-talet. Stalin- och Leninstatyer störtades och travades på hög, oskadliggjorda i sin symbolik. Talibanerna sprängde världens största Buddhastatyer och världsarvet Palmyra. A tt spränga offentlig konst verkar avlägset i Sverige, men tidens slitage är hårt och glömskan stor. Hur kan vår offentliga konst vara både aktuell och överleva smakens förvandlingar? Vad tycker vi om Sjöguden och Protest om 25 år? – Det är en svår fråga för de flesta. Vår hållning på konstrådet är att konsten är en spegling av sin egen tid. Den lämnar spår i stadsrummet, där den går att avläsa. Många monument hyllar personer vars verksamhet skulle vara oacceptabel i dag, säger Lena From. Historien försvinner inte med objekten. Tvärtom är de ofta bra på att göra den begriplig. – Det behöver inte betyda att de legitimerar dem, säger Lena From och berättar om verket Efter badet av Pye Engström. Det föreställer en granitsoffa i Västertorp där vi kan sitta i knäet på den tidens politiska aktivister, som Mao Zedong. – Det verket skulle inte kunna göras i dag, men på 1970-talet var det helt legitimt. För femton år sedan uppstod en debatt och bänken skulle tas bort. Statens konstråd gjorde då en intervju med konstnären, och satte upp en förklarande skylt. Verket finns ännu kvar och gillas av lokalbefolkningen. Allt handlar om kunskap. I dag är de politiska uttrycken mer subtila. I Kristianstad skapade konstnärerna Anna Högberg och Johan Tirén, Marmorlinjen, en 500 meter lång linje av marmor - den kulturellt lyxiga stenen - som förbinder två socioekonomiskt olika bostadsområden och samlar dem till en helhet. Verket tog sin utgångspunkt i de boendes tankar och önskemål. Vid Rinkebyterrassen har Marco Cueva skapat Gnosis, åtta stenskulpturer i lika många stensorter från olika kontinenter, bland annat svart indisk granit, serpentinsten från Zimbabwe och Älvdalsporfyr. Stenarna tycks samla områdets olika stadsdelar, kulturer och nationaliteter i en underbar stenmättad närvaro. En av figurerna är lustigt lik Sjögudens bulliga form. ”Just nu och under de senaste 1020 åren pågår en våg där konsten är integrerad i sin plats och miljö. Det är en påtaglig förändring, men egentligen inget nytt.” 14 J ag lämnar Sjöguden och tar mig till Marievik i Stockholm, ett område med stela kontorshus från 1980-talet. Mitt i ingenstans ligger ett svart klot, Origin av Pål Svensson, ett verk som placerar sig bortom det riskabelt föreställande. Klotet föreställer inget, inget ägg eller frö. Det är bara mystiskt sprunget ur något större, något vars skärvor ligger runt om. De skulle inte kunna omsluta klotet, men bidrar till det vackra mysteriet. Klotet är ett exempel på en sentida, mer eftertänksam och hållbar modernism. Kvar är en geometrisk urform, som fram
Sten Projekt: Kärrtorps nya torg
Sten Projekt: Nya Stora torg i Eslöv
Sten Projekt: Mimers trapp, KTH
Sten Projekt: Nya Ångfärgeparken, Helsingborg
Sten Familjeföretaget: Orsa Stenhuggeri
Sten Stenpriset 2021: Finalisterna
Sten Nyhet: Tuffa utredningskrav slår hårt mot små
företag
Sten God stenekonomi: Räkna med livslcykeln
Sten Krönika: Mats-Ola Ericsson
Sten Fråga Stens sakkunniga
Sten Marknaden: annonser