Sten Omslag
Sten Innehåll Sten 3/2021
Sten Ordföranden har ordet: En ny tid väntar
Sten Kort & gott: FInlandiahuset renoveras, bok oc
h utställning om Sigurd Lewerentz mm
Sten K-sten: VÄsterås (nya) stadshus
Sten Intervju: Tulsa Jansson
Sten Tema: Stenskulpturer i offentlig miljö
TEMA STENSKULPTURER I OFFENTLIG MILJÖ Origin. En
tidsmaskin på torget. kallar ett slags svindel, som om vi speglades i en bottenlös pupill. Klotet är en gåta mitt i vardagen. – Jag har alltid sett skulptur och konst som något fysiskt, framför allt skulptur. Sten är en fysisk upplevelse. Jag tror på en ny tid för en stenskulptur, precis som akvareller har fått en renässans, säger Pål Svensson. Hans verk i sten finns i flera svenska städer och han är mottagare av Stenpriset. – Om du har ett stenblock finns en mängd idéer som går att förverkliga. Konstnären kan ta fram det han eller hon har lust att tillverka. Ett klot förstår alla, skärvorna får ligga runt och beskriva att det är ett stenklot, inte ett stålklot. Klotet har huggits av stenhuggare vid Zaar Stone i flera varianter genom åren. Det första skapades för Wanås skulpturpark 1996, sedan i större format till Postens huvudkontor i Solna och några andra varianter. I Marievik har klotet legat i tjugo år. Pål Svensson är tveksam till konstens utveckling mot koncepttänkande och idébaserade praktiker, som till exempel att an ställa en person för att under ett år agera levande konstverk i Göteborg. – Där kvalar inte sten in. Sten är ett seriöst material, inget skämt. Man måste kunna behärska materialet, kunna hugga det. Lena From betonar stenens fortsatta betydelse. – Sten har fått ett uppsving i konstnärligt arbete i nya stadsdelar med helintegrerade verk med plattsättningar, torg och gångvägar. Sten är ett fantastiskt material som kommer att fortsätta ha sin givna plats. Den står sig, är hållbar, kan behandlas till olika kulörer och taktilitet beroende på hur den huggs, klyvs och poleras. L 16 ängre bort på kajen, i nybyggda kvarter ligger tre stenbumlingar på Sjövikstorget, vars arkitektur har skapats av Thorbjörn Andersson och PeGe Hillinge på Sweco. De fick Stenpriset 2016 för sitt arbete med torget. Bumlingarna lever sitt eget liv, som en hybrid av modernism och konceptkonst. En tidsmaskin på torget heter verket skapat av Jan Svenungsson 2009. Han valde ”primörer”, ”readymade” av naturstensblock i ett grustag vid en rullstensås norr om Uppsala. Stenarna ligger nu på torget som om en stressad stadsplanerare har glömt dem, bulliga, ojämna, tidlösa och ”naturliga” i kontrast till torgets strikta linjer och välhuggna sten. – Hur man skapar permanenta konstverk som kan förbli aktuella under en lång tidsrymd har alltid fascinerat mig. Konstverk som kan växa in i platsen, åldras och tillåta att synen på dem förändras, men som inte förlorar sin relevans och havererar rent fysiskt, säger Jan Svenungsson. I ett av blocken har bokstäver huggits in, idén om tidsmaskinen. Orden bildar nyheter från den dag då stenarna lades på plats, den 4 mars 2008. Det största blocket vägde 36 ton och den marina lyftkranen Lodbrok fick användas för lyften av stenarna. – Torget blir en central punkt i livet för generationer av männi skor som kommer att bo eller arbeta i de omgivande husen. Långt senare kommer folk här att förknippa sina första minnen med denna plats, och kanske återvända för att se vad det har blivit av det som en gång var centrum i deras värld. I dag lever stenarna sina långsamma liv, som om de alltid legat där. Människorna flödar runt bumlingarna och barn klättrar på dem. Vi vet inte vad vi alla tänker om konstverket, om vi ens lägger märke till det i brådskan. Men vill vi se finns det där. Texten går att upptäcka och kanske svindlar tanken till, som inför konst vi tycker om. Pål Svensson minns barndomens resor till ställen där det skulle gå att se en gubbe i berget, ett indianansikte eller profilen av ett troll i en klippa, som Hoburgsgubben på Gotland. – Då var fantasin alla människors egendom, vi skulle vara med om något större än oss själva, något vi kunde tolka. Kanske är det just den sortens offentliga konst vi längtar efter: överraskande, spännande, något att berätta om, både materiell och hållbar i tiden. n ” Sten är ett fantastiskt material som kommer att fortsätta ha sin givna plats. Den står sig, är hållbar, kan behandlas till olika kulörer …”
Sten Projekt: Kärrtorps nya torg
Sten Projekt: Nya Stora torg i Eslöv
Sten Projekt: Mimers trapp, KTH
Sten Projekt: Nya Ångfärgeparken, Helsingborg
Sten Familjeföretaget: Orsa Stenhuggeri
Sten Stenpriset 2021: Finalisterna
Sten Nyhet: Tuffa utredningskrav slår hårt mot små
företag
Sten God stenekonomi: Räkna med livslcykeln
Sten Krönika: Mats-Ola Ericsson
Sten Fråga Stens sakkunniga
Sten Marknaden: annonser