Sten Omslag
Sten Innehåll Sten 3/2021
Sten Ordföranden har ordet: En ny tid väntar
Sten Kort & gott: FInlandiahuset renoveras, bok oc
h utställning om Sigurd Lewerentz mm
Sten K-sten: VÄsterås (nya) stadshus
Sten Intervju: Tulsa Jansson
Sten Tema: Stenskulpturer i offentlig miljö
Sten Projekt: Kärrtorps nya torg
Sten Projekt: Nya Stora torg i Eslöv
Sten Projekt: Mimers trapp, KTH
Sten Projekt: Nya Ångfärgeparken, Helsingborg
Sten Familjeföretaget: Orsa Stenhuggeri
FAMILJEFÖRETAGET ORSA STENHUGGERI privata angel
ägenheter på arbetstid bara för att ”få det överstökat”. Brytningen av Orsasandstenen går tillbaka till 1500-talet och stenen finns i stadsvapnet. Ändå är kännedomen om att den fortfarande bryts i Orsa påfallande låg, även lokalt, betonar Caroline. – Jag får många nyfikna frågor från människor i min omgivning som inte verkar känna till att vi både bryter och bearbetar stenen på plats. Samtidigt visar det potentialen att skapa nya affärsmöjligheter om namnet blir mer känt. den nya marknadsstrategin som har börjat stakas ut ska tydligare sätta Orsasandstenen på kartan. – Pappa har ofta fått uppdrag via rekommendationer och sitt goda rykte, men har egentligen aldrig bedrivit någon marknadsföring, något jag tror kan göra stor skillnad för oss. – Han satte sin prägel på företaget jämfört med hur farfar drev det. Nu blir det min tur att sätta min prägel, och vara mer inriktad på just affärsutveckling via digitalisering och marknadsföring. Det finns hur mycket som helst man kan göra, men vi ska ta en sak i taget. Orsa Stenhuggeri blev betydligt mer aktivt på sociala medier så snart Caroline klev in i företaget, med inlägg som bland annat uppmanade följare att ge förslag på vad man kan göra av olika restprodukter från gravstenstillverkning. 36 ”Det är till oss som man hör av sig när man behöver den rosa sandstenen, vilket förstås både är hedrande och gör att vi kan se på framtiden med tillförsikt.” – Vi hoppas kunna skapa engagemang och att folk ska få en större insyn i hur vi jobbar i företaget. förutom den egna stenproduktionen finns i grunden en stadig efterfrågan på Orsasandsten. Utseendemässigt brukar den jämföras med den skånska ljus röda Övedssandstenen som förekommer i flera kända byggnader, bland andra Grand Hotel i Lund. Och eftersom Öveds sand stenen inte längre bryts har Orsasten i dag en unik position vid såväl restaureringar som nybyggnationer. För några år sedan fick Orsa Stenhuggeri till exempel en stororder från Statens fas tig hetsverk, i samband med beslutet att restaurera Skånebankens gamla fasad i kvarteret Rosenbad på Drottninggatan i Stockholm. – Vi har flera andra projekt på gång. Det är till oss som man hör av sig när man behöver den rosa sandstenen, vilket förstås både är hedrande och gör att vi kan se på framtiden med tillförsikt. som ung kvinna och företagsledare sticker Caroline ut i den mansdominerade stenindustrin. – Jag märker det även i bemötandet från kunder, ofta äldre män som blir förvånade när de förstår att jag är chefen. Jag ser inte ut som deras schablonbild av någon som arbetar på ett stenhuggeri. Samtidigt finns det många framträdande kvinnor i branschen, ofta på olika positioner i familjeföretag. – Jag skulle vilja lära känna fler och få till ett utbyte av tips och erfarenheter. – Kanske skulle man kunna starta ett nätverk eller ett mentorskap, det brukar vara givande för alla. Jag har redan två mentorer utanför branschen som jag har haft stor nytta av. Man behöver alltid någon att bolla med, och som kan se på den egna verksamheten med nya ögon. n
Sten Stenpriset 2021: Finalisterna
Sten Nyhet: Tuffa utredningskrav slår hårt mot små
företag
Sten God stenekonomi: Räkna med livslcykeln
Sten Krönika: Mats-Ola Ericsson
Sten Fråga Stens sakkunniga
Sten Marknaden: annonser