Nöjesnytt Helsingborg 1
Nöjesnytt Helsingborg Sida 2
Nöjesnytt Helsingborg Sida 3
Nöjesnytt Helsingborg Mingel
Nöjesnytt Helsingborg Sida 5
Nöjesnytt Helsingborg Sida 6
Nöjesnytt Helsingborg Sida 7
Nöjesnytt Helsingborg Krogprofilen
Nöjesnytt Helsingborg Sida 9
Nöjesnytt Helsingborg Rebecka Törnqvist
Nöjesnytt Helsingborg Sida 11
Nöjesnytt Helsingborg Sida 12
Nöjesnytt Helsingborg Sida 13
Nöjesnytt Helsingborg Modeprofilen
Nöjesnytt Helsingborg Sida 15
Nöjesnytt Helsingborg Sida 16
Nöjesnytt Helsingborg Sida 17
Nöjesnytt Helsingborg Sida 18
Nöjesnytt Helsingborg Sida 19
Nöjesnytt Helsingborg Sida 20
Nöjesnytt Helsingborg Sida 21
Nöjesnytt Helsingborg Sida 22
Nöjesnytt Helsingborg Sida 23
Nöjesnytt Helsingborg Sida 24
Nöjesnytt Helsingborg Sida 25
Nöjesnytt Helsingborg Sida 26
Nöjesnytt Helsingborg Sida 27
Nöjesnytt Helsingborg Sida 28
Nöjesnytt Helsingborg Sida 29
Nöjesnytt Helsingborg Sida 30
Nöjesnytt Helsingborg Sida 31
Nöjesnytt Helsingborg Sida 32
Nöjesnytt Helsingborg Sida 33
Nöjesnytt Helsingborg Sida 34
Nöjesnytt Helsingborg Sida 35
Nöjesnytt Helsingborg Sida 36
Nöjesnytt Helsingborg Sida 37
Nöjesnytt Helsingborg Sida 38
Nöjesnytt Helsingborg Sida 39
Nöjesnytt Helsingborg Sida 40
Nöjesnytt Helsingborg Sida 41
Nöjesnytt Helsingborg Sida 42
Nöjesnytt Helsingborg Sida 43
Nöjesnytt Helsingborg Sida 44
Nöjesnytt Helsingborg Sida 45
Nöjesnytt Helsingborg Sida 46
Nöjesnytt Helsingborg Sida 47
Nöjesnytt Helsingborg Sida 48
Nöjesnytt Helsingborg Sida 49
Nöjesnytt Helsingborg Sida 50
Nöjesnytt Helsingborg Sida 51
Nöjesnytt Helsingborg Sida 52
Nöjesnytt Helsingborg Sida 53
Nöjesnytt Helsingborg Sida 54
Nöjesnytt Helsingborg Sida 55
Nöjesnytt Helsingborg Sida 56
Nöjesnytt Helsingborg Sida 57
Nöjesnytt Helsingborg Sida 58
Nöjesnytt Helsingborg Sida 59
Nöjesnytt Helsingborg Sida 60
Nöjesnytt Helsingborg Sida 61 GALLERIA CORSO ITALI
A PÅ RÅÅ CENTER Mitt emellan Systembolaget och DocMorris apotek på Råå Center hittar man en ny galleria som skiljer sig från allt vi tidigare har sett på våra breddgrader. N amnet “Corso Italia” är en benämning som ibland används för en stads “Little Italy” distrikt, med andra ord en etnisk enklav befolkad främst av personer av italiensk härkomst. När Ica Maxi invigde sina lokaler på Råå center i maj 2008 var tanken att man skulle få sällskap av tre-fyra butiker med volymhandel som möbler, vitvaror, bilar och byggvaror. Men sedan Zooaffären, som första butik, öppnades har det bland annat tillkommit ett Systembolag, ett apotek, en färghandel, en skoaffär, en hemelektronikbutik och ett gym. Och numera finns här alltså även en italiensk minigalleria med småbutiker och en restaurang. LILLA ITALIEN Och visst känns det som om man hamnat i en alldeles egen stadsdel när man strosar runt i gallerian som tidigare har varit ICA:s gamla fryslager. Här möts man numera av namn som Optica del Corso, Life Italia, Dennis De Lonti, La Piazza, och Il mondo di Sofia och i butiken med det talande namnet Made in Italy springer vi på initiativtagaren själv till detta fantastiska projekt. Johan Ekstrand, som han heter, är visserligen fullt upptagen med att sätta allting på plats men tar sig ändå tid att förklara för oss vad det egentligen är vi får uppleva. IDÉ AV EN TILLFÄLLIGHET Allt började med att en kompis till Johan upplyste honom om att det fanns en lokal på 1610 kvadratmeter ledig på Råå Center och undrade om han inte hade någon bra idé om vad den skulle kunna användas till. – Jag hade inte en aning, berättar Johan Ekstrand, men ett tag senare körde jag bil ner till Italien. På väg hem igen behövde jag tanka strax utanför Berlin och hittade en mack som låg precis vid något som kallades Piazza Italia. Nyfiken som jag är tittade jag in och upptäckte fem italienska butiker med ett café i mitten, en fantastisk syn! MADE IN ITALY Väl hemma igen tog han kontakt med arkitekterna bakom och bad dem komma till Råå Center och titta på de erbjudna lokalerna. – De gillade idén så jag tänkte att då är det väl bara att köra på med att hitta butiker som passar in, fortsätter Johan. Och hittat rätt butiker har han verkligen gjort. Först och främst äger han själv, tillsammans med de italienska arkitekterna, butiken Made in Italy. En dambutik som bara saluför märken som redan är kända i Italien men helt okända här. Plagg som alltså inte går att köpa någon annanstans i Sverige. Till sin hjälp att hitta det rätta utbudet har de en kontakt i Italien som både syr kläder själv, men också köper in från andra designers, och regelbundet levererar till butiken. OPTIKER OCH FRISÖR En annan klädbutik i gallerian är Corso Italia, en outletbutik för både dam och herr, med bara välkända varumärken på herrsidan och både kända och okända varumärken på damsidan. För de mindre finns här även en barnbutik vid namn Il mondo di Sofia. Life Italia/Optica del Corso är gallerians optiker och frisören Dennis De Lonti är säkert redan ett välkänt namn för helsingborgaren genom bland annat sin salong på Drottninggatan. RESTAURANG OCH BLOMSTERBUTIK La Piazza utgörs av ett eventtorg med skiftande aktörer och för den hungrige finns Restaurant Italia No 1. Hit har också gamla Mauritz blommor på Råå flyttat, en blomsterbutik som man numera alltså hittar under det nya namnet Interflora Råå Center i Galleria Corso Italia. TEXT & FOTO: LAZZE X EVENTHÉN/WWW.LAZZEX.COM ska kunna utveckla sina egna idéer för en trevligare stad. Kampanjen vänder sig både till skolor, föreningar och stadens medborgare. Den har sin högsäsong under våren med den årliga vårstädningen och projektledare är Ola Paulsson på Stadsbyggnadsförvaltningen. I DAGS FÖR VÅRSTÄDNING – Vi drar igång vårstädningen nu under april och fortsätter under våren med en mängd spännande aktiviteter. Kampanjen avslutas på Grytan den 4 juni med en kväll med olika artister för alla som älskar sin stad, säger Ola Paulsson till Nöjesnytt. Kampanjen består bland annat av olika datum för olika aktörer att dra sitt strå till stacken för ett renare Helsingborg. Föreningsstädningen har i år medvetet förlagts till påskhelgen, 23-24 april, eftersom många föreningar gärna kombinerar sin insats med en påskfest. “CONTAINER ON TOUR” Under perioden städas det tillsammans längs med stränder, i parker, vid strövområden, idrotts- platser, lekplatser och vid gång- och cykelstråk för att få en ren och fin närmiljö och även om man främst samarbetar med stadens skolor och föreningar, kan även enskilda medborgare självklart medverka. En särskild satsning görs mot gymnasieskolorna bland annat genom kampanjen “Trashpeople” som är en “Container on Tour”-städning. – Nytt för i år är att vi har ett nystartat samarbete med riksorganisationen “Håll Sverige rent” som innebär att vi numera även erbjuder förskolor att delta i våra skräpplockardagar, fortsätter Ola. Genom att anmäla sin förskola till “I love Hbg” kan man få handledningsmaterial, pussel och städ- material som har tagits fram av riksorganisationen. Vill man kan man även få en handledare som kommer till förskolan och pratar med barnen. 17-ÅRIG ELDSJÄL En av eldsjälarna som Ola Paulsson har till sin hjälp är 17-årige Oscar Åkerström – känd i Helsingborg för sin kampanj för en Henrik Larsson-staty. En kampanj han för med en sådan gnista att han var given för att jobba i projektet ”I love Hbg” med ungdomar som målgrupp. – Det handlar mest om att få fram var och ens stolthet över sin stad som i sin tur gör att man inte skräpar ner, förklarar Oscar. Alla vill ju ha en attraktiv stad, inte bara för invånarnas skull utan även för de turister som kommer hit. Vi vill ju gärna att de ska komma tillbaka. Budskapet är egentligen väldigt enkelt. Det handlar bara om att bry sig om sin närmiljö. – Ett sätt att nå ut till andra ungdomar med budskapet är genom vår Facebookgrupp som redan har runt tusen medlemmar, fortsätter han. ASKKOPPAR OCH HUNDBAJSPÅSAR Men det är inte bara elever, föreningar och enskilda som lägger manken till för att göra Helsingborg vackrare. Kommunen själv har, förutom den sedvanliga renhållningen, tagit flera nya initiativ för en renare stad. – I vår strävan att göra Helsingborg till Sveriges renaste stad har vi satt upp askkoppar runt om i staden vid gator, torg och busshållsplatser och på ett flertal ställen runtom i Helsingborg finns nu också hållare med miljövänliga hundbajspåsar alldeles gratis, avslutar Ola Paulsson. TEXT & FOTO: LAZZE X EVENTHÉN/WWW.LAZZEX.COM I HBG “I love Hbg” är en kampanj för att göra vackra Helsingborg ännu vackrare. Receptet är enkelt: Om alla plockar upp sitt eget skräp och slänger det i närmsta papperskorg så blir man automatiskt en del av projektet! grund och botten är “I love Hbg” ett beteende- och attitydprojekt för en renare stad och har funnits sedan 1999. Genom projektet vill man skapa mötesplatser för diskussionen om en ren stad men också fånga upp ett intresse och skapa förutsättningar för att de boende i Helsingborg
Nöjesnytt Helsingborg Teknik
Nöjesnytt Helsingborg Sida 63
Nöjesnytt Helsingborg Sida 64
Nöjesnytt Helsingborg Sida 65
Nöjesnytt Helsingborg Sida 66
Nöjesnytt Helsingborg Sida 67
Nöjesnytt Helsingborg Sida 68
Nöjesnytt Helsingborg Sida 69
Nöjesnytt Helsingborg Sida 70
Nöjesnytt Helsingborg Sida 71
Nöjesnytt Helsingborg Recensioner
Nöjesnytt Helsingborg Sida 73
Nöjesnytt Helsingborg Sida 74
Nöjesnytt Helsingborg Sida 75
Nöjesnytt Helsingborg Sida 76
Nöjesnytt Helsingborg Sida 77
Nöjesnytt Helsingborg Serier
Nöjesnytt Helsingborg Sida 79
Nöjesnytt Helsingborg Sida 80