Lokaltidningen Kanalen 1
4 24 4 Tema Bil & Trafik LOKALTIDNINGEN KKANALEN
I ÖSTERÅKER OC ÖSTERÅKER OC H VAXHOLM •H VAXHOLM • NR 45 • VEC KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM • NR 45 • VECKA 45 • ONSDAG 7 NOVEMBER • 2018 ANALEN I NR 45 • Vec KA 45 • TISDAG 7 NOVEMBER • 2017 ka 45 • ONSDaG 7 NOVeMBeR • 20 8 William Hogg har drygt 250 ”Hata EPA!”, står det på bakrutan på Tim Svärdings EPA-traktor. Det är naturligtvis skrivet lite med ironi. Trots att det numer heter A-traktor lever namnet EPA kvar. Foto: Anders G JAcobsson doftgranar i sin EPA-traktor. Det hör liksom till. EPAn lever vidare N aturligtvis försöker man släppa förbi en bil som vill köra om, men man har ju varit med om många vansinnesomkörningar också. Många bilister verkar inte förstå att vi har samma rätt som de att köra på vägarna, berättar Tim Svärding, som är inne på sin andra EPA. Både Tim och William går andra året på Fordons- och transportprogrammet på Skärgårdsgymnasiet i Åkersberga och har siktet inställt på att få jobba med motorer i framtiden. Eleverna gör mycket av sitt praktiska arbete i skolans verkstad, där vanliga privatpersoner kan lämna in sin bil för service eller reparation. Allt arbete leds och kontrolleras av skolans erfarna lärare. – Jag vill ju jobba med att meka. Huvudsaken är ju att man får ett jobb som man trivs med, säger William Hogg, som nu håller på att färdigställa sin sjunde EPA. Den nya motorn sitter på plats i bilen, men har inte hunnit bli inkopplad än. EPA-traktorer började byggas på 1920 talet och var då en personbil som blivit ”Hata EPA!”, står det på bakrutan på Tim Svärdings EPAtraktor. Det är skrivet lite med ironi eftersom både han och kompisen William Hogg är medvetna om att många bilister kanske blir irriterade på den röda triangeln som visar att fordonet inte får köras i mer än 30 km/h. ombyggd till en jordbruksmaskin. Namnet EPA kommer från en varuhuskedja med just det namnet som stod för billiga priser och ofta något enklare kvalitet. Butiksnamnet EPA försvann från Sverige slutet av sjuttiotalet då man gick ihop med Tempovaruhusen. Under 60- och 70-talet så blev det ett uppsving för EPA-traktorn, eftersom ungdomar upptäckte att den befintliga lagen gjorde det möjligt att få framföra bil innan man fyllt 18. En del ändringar gjordes i lagen och en ny fordonsklass, A-traktor infördes. Maxhastigheten är 30 km/h och fordonet måste bland annat ha dragkrok och en triangel som visar att det är ett långsamtgående fordon. Även om det numer egentligen heter A-traktor lever namnet EPA vidare. Från och med i maj i år måste alla A-traktorer genomgå kontrollbesiktning. Det gjorde att många bilar inte gick igenom besiktningen och att priset på de besiktade bilarna gick upp. – Man kan få betala upp mot 20 000 kronor för en rutten EPA, medan en fräsch vanlig bil kanske kostar 7000, det känns ju lite konstigt, säger Tim Svärding. Både Tim och William menar att det är en bra investering att köpa en EPA. De berättar att värdet på en EPA inte går ner som på en vanlig bil, utan istället ibland tenderar att öka. Båda understryker också att det är väldigt bra att lära sig köra bil, något som naturligtvis underlättar när det är dags att skaffa ett vanligt körkort. – Jag tar ju körkortet om 90 dagar, jag har redan bokat tid för det. Så för mig är det här med EPA snart över. Och vanlig bil har jag redan. Eller två bilar rättare sagt. Men båda är renoveringsobjekt som jag har lite att fixa på, berättar William Hogg. Intresset för att meka och skruva med motorer har de gemensamt med många av dem som kör EPA. Delvis så kan de än så länge använda skolans lokaler, men båda grabbarna skulle väldigt gärna ha tillgång till ett garage för att hålla på med sitt intresse. Sedan 2009 gäller att du har rätt att köra en A-traktor om du tar ett körkort för moped klass I. Det kan man göra om man fyllt 15 år. Det går även att ta ett så kallat traktorkort, men då är åldersgränsen 16 år. På senare tid har det även kommit mopedbilar till Sverige. Men det är något helt annat. En mopedbil är ofta byggd av plast och liknar mer en vanlig, liten personbil. Den får framföras i 45 km/h, precis som en moped klass 1, som också kallas EU-moped. En mopedbil behöver inte kontrollbesiktas och räknas juridiskt som just en moped. Anders G Jakobsson