Lokaltidningen Kanalen 1
4 LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM
• NR 45 • Vecka 45 • ONSDaG 7 NOVeMBeR • 2018 samhälle &politik notiser Ambulanstransporter dirigeras till Norrtälje n SAMHÄLLE För att avlasta Danderyds sjukhus under Karolinska sjukhusets flyttperiod styrs nu ambulanstransporterna från Österåker och Vallentuna om till Norrtälje sjukhus. Där har man redan märkt av ett ökat patientflöde men det är inget som kommer att påverka patienternas väntetider, lovar vårdföretaget Tiohundra. – Under en inkörningsperiod kan vissa patienter få vänta något längre men eftersom vi har ett bra flöde på sjukhuset, med få eller inga överbeläggningar på vårdavdelningarna, så räknar vi med korta väntetider för de allra flesta av våra patienter även fortsättningsvis. Vi har också stor erfarenhet av att klara hårt tryck på akuten. Det lever vi med under många sommarveckor när kommunens befolkning mer än fördubblas, säger Susanne Bergenbrant Glas, chefläkare på vårdföretaget Tiohundra, i ett pressmeddelande. Omstyrningen av ambulanser ska inledningsvis pågå till den 19 november. IH Vaxholms äldreboende i egen regi n SAMHÄLLE Från och med den första november har Vaxholms stad tagit över driften av Vaxholms äldreboende från Norlandia Care AB. Detta efter att Norlandia inte fått tillstånd från Inspektionen för vård och omsorg (IVO) att fortsätta driva verksamheten. För att övertagandet skulle gå så smidigt som möjligt har Vaxholms stad haft ett nära samarbete med Norlandia inför övertagandet. Samtlig personal kommer att arbeta kvar och verksamheten fortsätta som vanligt. Vaxholms stad kommer att ansvara för driften av äldreboendet i väntan på att en ny entreprenör upphandlas. IH TIPSA REDAKTIONEN! Du är alltid välkommen att tipsa redaktionen eller skicka in egna texter och bilder. Vi förbehåller oss rätten att välja ut lämpligt material samt att korta ner texter. E-post: redaktionen@fixmedia.se TRAFIKEN STANNAR ofta upp på sträckan i centrala Åkersberga som ska få dubbla körfält åt båda hållen. Foto: JEsPEr almén Ännu oklart när flaskhalsen ska byggas bort Många bilister i kommunen har flera gånger fastnat i flaskhalsen mellan Margretelundsvägen och Söralidsvägen. Det är beslutat sedan över ett år tillbaka att vägen ska breddas men när det kan ske är fortfarande inte klart. En fredagseftermiddag kan det ta lång tid att ta sig fram de cirka 500 metrarna mellan rondellen och Margretelundskorsningen som nu enbart har en fil i vardera riktningen. Flaskhalsen har uppmärksammats i olika trafikstudier och ska åtgärdas. Hela sträckan får två körfält åt båda hållen. – Det känns mycket positivt att vi nu tar ett stort steg för att åstadkomma dubbla körfält även på denna mycket trafikbelastade del av väg 276. Det kommer att ge avsevärt bättre flöde när det står klart, säger kommunstyrelsens ordförande Michaela Fletcher (M). Men när vägarbetet kan starta och när de dubbla filerna är på plats finns det ännu inga svar på. – Det finns ett undertecknat finansieringsavtal där kommunen finansierar hela åtgärden och nu återstår det att tillsätta en projektledare från Trafikverkets sida, säger Anna Anderman, väg- och trafikchef på Österåkers kommun. Österåkers kommun finansierar Skänkte snipa att smycka Åkersberga med – kommunen tackar nej n SAMHÄLLE Staffan Lundmark i Österskär tycker att Österåker behöver förtydliga sin skärgårdsanknytning i den snabbt framväxande stadsmiljön. Därför skänkte han sin snipa att ställas vid infart eller i stadsmiljö. Kommunstyrelsen tackar nej till erbjudandet. Då Staffan Lundmark inte längre hade användning för sin snipa erbjöd han den i gåva till kommunen, tidigare i år. Båten som var av modellen Sandvik 25 var sju och en halv meter lång, näste tre meter bred och vägde tre ton. – Österåker säger sig vara en skärgårdskommun i världsklass men man bygger bort den marina miljön, säger Staffan Lundmark som vill se tydligare skärgårdsanknytning i stadsmiljön. Med hans båt uppställd en bit från vägen vid infarten till Åkersberga menar Staffan Lundmark att kommunen skulle förstärka skärgårdsintrycket och koppla ihop stad och skärgårdsliv. – Det finns exempel i Sverige där man visar upp något som man vill associera orten eller staden med som till exempel flygplan vid infarten till Linköping, så varför inte en båt vid Åkersberga infart, säger Staffan Lundmark. Nyligen kom kommunstyrelsens beslut angående båten. Man tackar nej till gåvan med anledning av att man inte anser det lämpligt ur trafiksäkerhetssynpunkt att placera en stor båt vid en entré eller i stadsmiljö. Man hänvisar även till eventuella kostnader för drift och skötsel. Skärgårdsförankringen anses även i viss mån tillgodoses med befintliga utsmyckningar, enligt kommunen. – Det var synd. Jag tycker inte att det räcker med ett sjömärke i en rondell för att visa sin skärgårdsanknytning, säger Staffan Lundmark. Båten har nu hamnat i Saltsjö-Boo där en privatperson gladeligen tog emot båten som skänktes bort. Lisa Berlin DÅ ÅKERSBERGA MER ocH MER liknar en stad med en intensiv byggnation av lägenheter behöver skärgårdsförankringen förstärkas, exempelvis med en uppställd båt vid infart eller i stadsmiljö, menar förslagslämnaren. Foto: Privat projektet men det är Trafikverket som ansvarar för vägen. De har fattat beslut om att åtgärderna kan göras utan en vägplan vilket innebär att åtgärderna kan utföras inom befintligt vägområde eller med frivilliga marköverenskommelser, som i detta fall med kommunen, men nu inväntar kommunen alltså en projektledare från Trafikverkets håll. Österåkers kommunfullmäktige beslutade i juni 2017 att avsätta högst 29 miljoner för projektet och pengar har reserverats i budget 2017-2020 för ändamålet. När bygget väl sätter igång kommer kommunen att jobba för att störningarna ska bli så små som möjligt. Exakt hur arbetet ska STRÄcKAN som ska byggas om är på ungefär 500 meter. ill. ÖstEråkErs kommun genomföras är ännu inte klarlagt. Det ska tas fram en plan där man tittar på hur man löser framkomligheten för både gående, cykel och bil på bästa sätt under produktionstiden. Lisa Berlin redaktionen@fixmedia.se