Nöjesnytt Växjö 1
En tillvaro av ständigt närvarande frånvaro. En n
utid fylld av dåtidens framtid. På sitt fjärde album "Flyktligan" målar Joel Alme den familjehistoria som format honom. Den 18 april uppträder han på Kafe de luxe i Växjö. joelalme KOMMER TILL VÄXJÖ M an kunde fuska med åkpassen på Liseberg. Kladda ut stämpeln och använda dem fast de var förbrukade. Det hade Joel och Isak fattat. De hade fattat att Liseberg var bäst när det regnade. När barnfamiljerna stannade hemma plankade de in på den halvtomma nöjesparken. Två kusiner och bästa vänner som satt och tjatade i Flumeride hela dagen. Runt, runt i den vattenburna bergochdalbanan. Där blev man ju ändå blöt. Han lever inte längre. Han tog livet av sig när han var 19, på ett hem för ungdomar i Göteborg, säger Joel Alme. Kusinens öde kan förklaras med bokstavskombinationer, droger, tidig kriminalitet. Joel Alme letar svar på annat håll. Isaks öde är en bit i det pussel som blivit "Flyktligan". På det nya albumet vandrar Joel Alme bakåt längs de spår som format hans eget liv. DRÖMMAR OCH MISSLYCKANDEN Genom låtarna löper teman som frånvarande fäder, vänskap och utanförskap, drömmar och misslyckanden. Vem klarar sig och vem gör det inte? Ett tag var det mycket slagsmål vid Liseberg. Man bara gick dit och slogs, av någon konstig anledning. Då började jag bli orolig för min kusin, men när man är så där liten har man inte riktigt verktyg för att kunna hjälpa varandra. Jag hade min mamma och en styvpappa som satsade på mig. Och jag höll på mycket med hockey. Medan Joel Almes tidigare skivor har fötts ur hans relation till den amerikanska musiktradition som han älskar har "Flyktligan" vuxit fram ur ett personligt behov. Jag tror att det har att göra med att jag har familj nu. Att jag i vissa situationer inte riktigt vet hur man ska bära sig åt när man har familj. Jag tror att jag ville bli av med lite skit, säger han. ÅNGER OCH HOPPFULLHET I "Våran sort", albumets kanske starkaste spår, öppnar Joel Alme med rader som samtidigt andas ånger och hoppfullhet: "Att köpa tillbaks dagar som gått det har ingen någonsin fått men om jag fick en chans så skulle jag betala. För jag har sett hur det går för våran sort i vår familj vinner spriten stort vill ge alla en chans en ny dag att leva." Jag tittade tillbaka på vår släkt, det här med flykt, varför vissa lämnar. Jag har försökt att inte vara dömande, jag förstår varför man lämnar om man själv har blivit lämnad. Det är grundmönstret. Jag ville även se barnen, de tankar och drömmar man hade då. Gator, tak och skolgårdar fungerar som markörer i många av skivans låtar, men Joel Alme fastnar aldrig i nostalgi. Med "Flyktligan" skapar han snarare ett rum där alla tider är närvarande samtidigt. Här finns en insikt om att barndomen är ett tillstånd som aldrig helt går över. Sin egen far har Joel Alme under större delen av sitt liv haft sporadisk kontakt med. Idag vet han inte vilket land fadern bor i, han ser honom som "ett litet barn". "Aldrig bra på livet" är en sån generationslåt. I början tänker jag att jag har gjort bort mig inför min dotter och sedan låtsas jag att min pappa pratar till mig, om sin pappa. När jag ser mina barn så ser jag även mina gamla kompisar. När jag ser missbrukare och alkoholister på stan så ser jag även barnet. ■ TEXT: CARL CATO FOTO: ANNA LEDIN WIRÉN FAKTA ÄR: 34-årig musiker och låtskrivare från Göteborg som numera bor i Stockholm. TIDIGARE: Var medlem i bandet Spring in Paris och har spelat bas med Hästpojken. Släppte sitt första soloalbum, "A master of ceremonies" 2008. Uppföljaren "Waiting for the bells" kom 2010. Hans senaste album heter "Tender trap" och kom 2012. Flera av Joel Almes låtar hörs i indiefilmen "Happy christmas" (med Lena Dunham och Anna Kendrick i ledande roller) från 2014. AKTUELL: Med skivan "Flyktligan", hans första på svenska samt spelning på Kafé de luxe i Växjö den 18 april. 14 | nöjesnytt