Byggnadsarbetaren Bodsnack
Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Sju frågor
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Vi granskar Rimec
Byggnadsarbetaren Fackligt
NYTT MEDLEMSCENTER HALLÅ DÄR ... HALLÅ DÄR ... HA
LLÅ DÄR ... BRYNER ÅLDER: 40 år. BAKGRUND: Snickare och facklig förtroendeman sedan drygt nio år på NCC. VÄRSTA TÄNKBARA FRÅGA: ”Det är väl när en anhörig ringer efter en dödsolycka och frågar hur man ska rådda med det.” ... JENS ... PETER BYGGNADS NU TELEFON: 010-601 10 00. MEJL: byggnadsnu@byggnads.se. ÖPPETTIDER: 07–19 alla vardagar. FRÅGOR: Arbetsmiljö, kollektivavtal, lön och andra fackliga frågor. MURTOLA ÅLDER: 58 år. BAKGRUND: Snickare och ombudsman i region Öst sedan 27 år. VÄRSTA TÄNKBARA FRÅGA: ”Om det är någon som ringer in och är riktigt kränkt. Det kan bli tufft.” ... KARI WENSBERG ÅLDER: 50 år BAKGRUND: Golvläggare, sektionsordförande i Göteborg. VÄRSTA TÄNKBARA FRÅGA: ”Det finns nog ingen. Jag har bra stöd av kompisarna här.” Svaren skrivs in i en faktabank som alla anställda och förtroendevalda kommer att ha tillgång till. Det som ligger kvar på regionerna är bland annat förhandlingsärenden, konkurser och frågor om medlemsavgifter. – Det ska bli enklare för medlemmen att känna sig hemma i Byggnads. Dessutom kommer våra ombudsmän i regionerna att få mer tid till företagsbesök när de slipper prata i telefon hela dagarna, säger Patrik Östberg som är enhetschef på medlemsenheten. Projektledare Helena Ivanoff. MEDLEMSCENTRET ÄR en del i Byggnads stora organisationsförändring – samtidigt som avdelningarna slogs ihop till regioner skulle de flesta frågesamtal gå till ett nummer. Frågan utreddes inför Byggnads förbundsfullmäktige 2011 och beslutet togs med bara fem rösters övervikt. Personal runt om i landet uttryckte oro för att det konkurrerade med deras egen verksamhet. Kunde jobben vara i fara? 26 BYGGNADSARBETAREN NR 7 MAJ 2012 Inne på kontoret lutar sig Leif Holmgren tillbaka i stolen efter samtalet. Varken han eller någon annan på medlemscentret ser starten som något annat än en satsning. Här vill ingen prata om besparingar. – Det viktigaste för mig är att hjälpa medlemmar som råkat illa ut. DET ÄR INGEN HEMLIGHET att Byggnads blöder. De senaste fem åren har över 20 000 personer valt att lämna förbundet. Medlemscentret ska försöka vända den trenden. På väggen utanför kontoret hänger en stor papperstavla. På tavlan står fyra överskrifter skrivna med en svart filtpenna: Ny medlem, ny i a-kassan, stoppat utträde och övergång till annat förbund. Under ny medlem är två streck ritade. Under de andra är det ett streck på varje. Tankarna drar mot telefonförsäljning. – I arbetssättet finns det många likheter. Men vi ska
Byggnadsarbetaren Bilden
Byggnadsarbetaren Utbildning
Byggnadsarbetaren Arbetsplatsen
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Så funkar det
Byggnadsarbetaren Grejer & grepp
Byggnadsarbetaren Efter jobb
Byggnadsarbetaren Bildkrysset
Byggnadsarbetaren Inblick
Byggnadsarbetaren Sista ordet