Chevalier LEVERANTÖREN Chevaliers värdeord hade d
e nog skjutit mig, säger han och skrattar lite. Tar traditionen till framtiden I Johans uppdrag som vd ligger att ta Chevaliers tradition in i framtiden, från ett analogt tänkesätt med annonsering i press till en mer digital närvaro utan att rubba företageets DNA. Facebook och Instagram har blivit självklara kanaler – just idag har företagets instagramkonto inte mindre än 6.400 följare och man har inlett samarbete med flera så kallade influencers. Och eftersom man vill samverka med sina kunder och följare får den som taggar sina bilder med #chevaliersweden chansen att bilderna repostas i Chevaliers flöde. – Vi kan inte reposta alla, då skulle vi ha hundra inlägg per dag. Sedan januari har #chevaliersweden taggats i 5.200 inlägg på instagram. Egen youtubekanal Nästa steg var rörliga bilder och företaget har öppnat en egen youtubekanal. – Vi har gjort en stämningsfilm och håller på med en dokumentärserie i samarbete med jägmästare och professionella hunters. Den första vi gjorde har visats 58.000 gånger och har nått 85.000 tittare. Däremot kommer den som tittar på Chevaliers filmer aldrig få se några döda djur. Det tycker Johan att det finns andra som kan visa. – Vi vill förmedla en känsla så att man vill ge sig ut i naturen. Bernadotte och Kylberg Effektiviseringar, nya affärssystem, logistik och TDM-system så att kunskap och erfarenheter inte enbart samlas i någons hjärna är andra åtgärder som ska driva Chevalier in i framtiden mot målet att dubbla omsättningen på fem år. Ett annat är produktutveckling – här har man gått från en halvtidstjänst på designteknik till två heltidstjänster. Och för något år sedan inleddes ännu ett samarbete när designduon Bernadotte Quality & style Function & innovation Environment & sustainability & Kylberg hörde av sig och ville ta fram ett jaktställ. Johan går genom showroomet och plockar fram en jacka i gore-tex i kombination med det karakteristiskt rutiga tweedmönstret. – Det skulle bli marknadens mest exklusiva och dyraste jaktställ, här har man inte haft kommersiellt volymtänk. Men det har tagits väl emot av marknaden. Och för den som råkar ha 15.000 över är det väl investerade pengar om man vill ha det bästa av det bästa. Hittills finns jaktställ, väst och skjorta i kollektionen Whisper. Och det finns planer på fler produkter i kollektionen framöver. Exakt vad, tänker Johan Lind inte avslöja än. TEXT: Tina Hjorth Svensson FOTO: Klas Svensson Melfort fleece från Jaguarcollection by Chevalier. Pris 795:JAGUARMAGASINET.SE 43