Nöjesnytt Växjö 1
NÖJESNYTT TESTAR skoda kodıaq Redan innan någon s
ett bilen i verkligheten och än mindre hunnit provköra den hade de svenska handlarna sålt över tusen Skoda Kodiaq. Varför stod klart efter att vi lagt beslag på det första svenskregistrerade exemplaret – det här är ju en kioskvältare. S koda Kodiaq är sist ut i den suv-trio som VW-koncernen bygger på samma plattform och med samma drivlinor. Volkswagens egna Tiguan var först och några månader senare, i höstas, kom spanska Seat Ateca, som dock byggs i samma tjeckiska fabrik som Kodiaq. Trots att fordonen tillhör samma storleksklass så är det lite tripp, trapp, trull över dem. Ateca är minst med en lite sportigare framtoning, Tiguan den präktige och välartade, Kodiaq den generöse giganten. TROLLERI De tjeckiska bilbyggarna är fenomenala på effektivt utnyttja millimetrarna. Det är rena trolleriet. Det går att stuva in drygt två kubik där bak, utan att det inkräktar på det generösa benutrymmet i baksätet. Det går till och med att klämma in en tredje, nedfällbar stolsrad (plus 5.900 kronor). Då blir modellen alltså sjusitsig. Du får inte bara mera utrymmen om du väljer en Kodiaq i stället för en Tiguan. Du får över huvud taget mer bil för pengarna. Om Skoda inte kapar åt sig nya andelar på marknaden med den här bilen, inte minst då bland företagskunderna, så vete sjutton. BRA UTRUSTAD Större och billigare än Tiguan men förstås snålare utrustad? Inte alls. Visserligen ser instrumenteringen i vanlig ordning lite enklare och omodernare ut än hos VW, men allt finns där. Och lite till, beroende på om du väljer Ambition eller Style. Dessutom finns ett businesspaket – läderklädsel, fjärrstyrd kupévärmare, större klimatanläggning och större ljudanläggning – och ett dragpaket – elmanövrerad dragkrok och baklucka plus backkamera. Nio krockkuddar är standard liksom säkerhetssystem med autobroms, gångtrafikantavkänning och multibroms som automatiskt stoppar bilen efter en kollision. Traffic jam assist tar över både styrning, broms och gas i kösituationer. Emergency assist bromsar automatiskt in bilen och stannar vid vägkanten om föraren somnat eller blivit sjuk. ELAK NUNA Trots att den faktiskt är 16 centimeter kortare än superstora Skoda Superb så ser Kodiaq än mer gigantisk ut och är också ännu rymligare. För den är i stället 19 centimeter högre och ett par centimeter bredare. Den ser riktigt elak ut i nyllet – precis som en kodiakbjörn. Skoda Kodiaq är standardutrustad med Driving mode, och föraren kan ställa in om man vill färdas ekonomiskt, komfortabelt eller sportigt. Eller ett personligt körläge. Någon jätteskillnad upplevde jag inte mellan de olika körprogrammen men bilen har en genomgående behaglig och förutsägbar karaktär. Testbilen är försedd med 19-tumshjul och 50-profildäck men välj hellre standardhjulen som är 17 tum och skodda med 65-profildäck. Då rullar ekipaget tystare och drar också mindre bränsle. Kodiaq håller förstås fast vid Skodas numera klassiska devis "Simply clever" – enkel smart finess. Som paraplyer i dörrfacken, isskrapa i tanklocket, portabel ficklampa i bagageutrymmet, utfällbara nackkuddar i baksätet och röstförstärkning från framsätena till högtalarna i de bakre dörrarna för att lättare kunna konversera med passagerarna där bak. SKYDD Och när du öppnar en dörr fälls en liten mjuk list ut som skyddar både den egna bilen och andras bilar mot skador. FAKTA ALLMÄNT: Motor: Fyrcylindrig 2,0-liters dieselmotor med start/stopp. Växlar: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdriven. Tjänstevikt: 1.913 kg. Maxlast: 577 kg. Max släpvagnsvikt: 2.000 kg. Längd/bredd/höjd: 470/188/166 cm. Pris från 312.900:-. GARANTIER: 2 års nybilsgaranti. 3 års vagnskadegaranti. 12 års rostskyddsgaranti. BETYG: Ekonomi: 4 Säkerhet: 4 Miljö: 3 Komfort: 5 Prestanda: 4 Helhetsbetyg: 4 Fyra motoralternativ finns inledningsvis att välja mellan. En liten 1,4-liters bensinmotor på 150 hästkrafter och en 2,0-liters bensinare på 180 hästar. Plus två 2,0-litersdieslar på 150 respektive 190 hästkrafter. Till den sistnämnda är sjuväxlad dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrivning standard. ■ TEXT & FOTO: ROLF GILDENLÖW 56 | nöjesnytt