Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32 För några veckor sen satt jag
i en av SAS DC 8:or som dånade fram genom natten över Atlanten, på väg mot Västindien, med Tobago som slutmål. I känslan av förväntan och overk- lighet blandades ovissheten om framtiden. Har världen, en värld som äter sina egna resurser i allt snab- bare takt, råd att offra tusentals li- ter drivmedel på nöjesresor över världshaven? De senaste tio åren har vi upp- levt en väldig expansion av turist- resorna. Turismen har blivit jättein- dustri, för många länder avgörande för deras ekonomi. Samtidigt har golfen expanderat och dessa två krafter har förenats: golfare från hela världen reser allt • Prisutdelning i Tobago. Hemming Sten hyllar vinnarna. Stig Stafring, Uppsala, Olof Nyström, Djursholm, och Gerhard Hobohm, Hovås, lyssnar. Varför har inte vi golfturister? längre och längre kring för att pröva nya banor, uppleva nya äventyr. D Aningslöst Aningslöst har vi sett oss allt vi- dare över horisonterna. Just som allt flera får möjlighet att ta språnget ännu längre bort kommer katastrof- buden: världens förråd av drivmedel tar slut inom kort tid. Golfsporten och golfspelarna be- höver naturligtvis inte ställa sig själ- va i särklass när det gäller att leva och verka i ett överflöd som vi för ett par år sen tog som självklart. Arrangörerna av Vasaloppet och VM på skidor i Falun får extratilldel- ning av bensin på 100 000-talsliter och normalförbrukaren som inte längre kan använda bilen för att handla, träna sin kropp, fortbilda sig skakar förmodligen på huvudet. För att inte tala om att formel 1- cirkusen redan dragit i gång, till sy- nes alldeles oberörd av drivmedels- ransonering — som för all del inte tycks bli införd i så värst många länder utanför Sverige. Men om energikrisen klaras av kan man räkna med att golfturismen expanderar till ständigt nya områ- den. När jag bläddrade i posten efter hemkomsten från Tobago fanns där två brev som varslar om varthän vindarna bär. Ett från Marocko som gärna vill få sin andel av golfturismen. Ett från Myrtle Beach i South Carolina, en förfrågan om jag inte 6-RUMSLÄGENHET belägen Kopparhusen vid Kevinge golfbana bytes omkring 1 april mot 4-rummare på Östermalm. Svar 08-755 67 67. ville leda en golfresa dit. Tjugosju (!) golfbanor inom räckhåll, Atlanten ett stenkast från hotellet. Vi får väl se vad det kan bli. Resebyråerna vill gärna pröva. D Schweiz? Sicilien? När förhållandet i Mellersta Ös- tern stabiliserat sig borde Israel och Libanon vara självklara mål för golf- turister. Inte bara golf utan också badsemester och bekväma kontak- ter med civilisationens förhistoria. Svenskar reser kanske mera än något annat lands medborgare, men hur många har funderat på att spela golf i Corfu, i Schweiz, på Rivieran? Hur gick det med golfbanan på Rhodos? (Bra. Red:s anmärkning. Se sid 36.) Finns det verkligen inte en enda golfbana på hela Sicilien? Kommer vi inte in på jetsocietetens bana på Sardinien? Världen ligger öppen för oss; om bara tekniker, ekonomer och politi- ker löser de stora problemen för oss, så ska vi nog ta hand om de små. Och dit hör naturligtvis också hur Sverige ska kunna profitera på golf- turismen. Vi har de nödvändiga för- utsättningarna, alltså banor. Jämfört med de flesta andra länder har vi en förbluffande hög golftäthet, ja, Skåne kan väl på den punkten tävla med vilket område som helst i värl- den, med undantag för, möjligen, trakterna kring Leeds i England, kring Myrtle Beach och delar av Ir- land och Skottland. Med förenade krafter borde tu- risttrafikförbundet, SJ, SAS, Tor Line, golfklubbarna, golfförbundet och andra intresserade parter kunna locka hit så många golfturister att det märks i vår valutabalans. Det är inte små summor det är fråga om — jag undrar om inte golfspelare är den grupp som det lönar sig bäst att selektivt försöka påverka. D Chans för nya trakter Golfturismen kan också ge en chans till trakter som annars inte får med så mycket av den interna- tionella turismen. Ta som exempel Örebro som med sin fina bana, för- nämliga klubbhus och restaurang, swimming-poolen inte att förglöm- ma, skaffar sin klubb stora green- fee-inkomster (som dock kan min- ska katastrofalt om bensinransone- ringen fortsätter), men som ligger i en trakt som förmodligen inte får så många vanliga utlandsturister. Norrköping, Linköping, Åtvida- berg, Hook, Katrineholm, Köping, Sundsvall, Jönköping är i samma situation, för att ta några exempel på orter dit vanliga turister knap- past flockas, men som är värda ett besök för golfspelande resenärer. HEMMING STEN NYKÖPINGS GOLFKLUBB Assistent sökes till våren -74, gärna l:a- eller 2:a-års assis- tent. Svar till Peter Michel- son, Box 208, 61100 Nykö- ping. Tel. 0155-849 29. 30
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48