Advokaten 1
Nyheter advokat i framtiden Viktigt att identifie
ra sina drivkrafter ta reda på vilka som är dina drivkrafter, ta hand om dig och tänk långsiktigt. det är några av advokaten maria ingelssons råd till unga advokater och jurister. Advokat i framtiden Ett projekt för biträdande jurister och yngre advokater – Om du inte vet vad som driver dig är det risk för att du inte får vad du behöver av ditt arbete, och då tappar du energi. Det sa advokat Maria Ingelsson som gästade april månads lunchseminarium i Advokat i framtiden. Vid seminariet delade hon med sig av sina erfarenheter, och gav konkreta råd till de ungefär 70 deltagarna. Maria Ingelsson har, trots att hon med sina 33 år inte är äldre än många av seminariedeltagarna, hunnit med en hel del. Hon är delägare i advokatfirman Lindahl, och nyligen belönades hon med priset Framtidens ledare i Sverige. Nu tävlar Ingelsson i den internationella finalen i tävlingen Framtidens ledare, som anordnas av Junior Chamber International. Vid seminariet fick deltagarna i uppdrag att fundera kring sina egna drivkrafter att vara eller bli advokater. Maria Ingelsson berättade också om vad som driver henne. Roliga arbetsuppgifter, och utmaningen som ligger i att prestera och leverera på den nivå som krävs, lyfte hon fram, liksom alla kontakter med socialt drivna och kompetenta människor. Men också ansvaret. – Det jag säger lyssnar storbolagen på. Det är stimulerande, sa hon. Sedan hon fick barn för några år sedan är också den stora friheten och de flexibla arbetstiderna en stor drivkraft, konstaterade Ingelsson. Advokaten Nr 4 • 2010 5. maria ingelssons råd till unga advokater och jurister: 1. 2. 3. 4. 6. 7. 8. Maria Ingelsson belönades nyligen med priset Framtidens ledare. Viktigast, efter att identifiera sina drivkrafter, är enligt Maria Ingelsson att bygga upp sin självkänsla. – I vår bransch är alla duktiga och har alltid lyckats bra. Det är lätt att bygga sitt egenvärde på bara bekräftelse för det man gör. Men det gör dig sårbar när du till exempel får kritik, sa Ingelsson, och förklarade att självkänsla är att känna sig trygg i att man duger som den man är. Det är som tyngden i botten på en ”vippdocka”, en leksak som alltid vippar upp på rätt köl igen, oavsett vad barnet gör med den. – Självkänslan är det som gör att du reser dig igen, när en klient som egentligen kanske bara har sovit dåligt ringer och skäller på dig över något som du gjort. Affärsjuridik är Maria Ingelssons huvudsakliga arbetsområde. Men vid sidan av det har hon alltid intresserat sig för ledarskapsfrågor. Det är också delvis för sin förmåga att stödja yngre jurister på byrån som hon tilldelats priset Framtidens ledare. – Som chef, ledare, är det viktigt att känna till inte bara sina egna, utan också medarbetarnas drivkrafter, så att man kan ge var och en det hon behöver, sa Ingelsson, och gav exempel på hur arbetet kan fördelas och belöningssystemen anpassas efter vad olika personer trivs med och har för behov. UB framtidens Ledare priset delas ut till en person mellan 18 och 40 år som positivt förändrat samhället och står för gott ledarskap. motiveringen till priset är att maria ingelsson på den advokatbyrå där hon arbetar visat stort engagemang för sina klienter och deras affärer, och samtidigt också intresse för ledarskap genom att stödja yngre kollegers utveckling som affärsjuridiska rådgivare och advokater. 11 9. 10. 11. 12. Identifiera dina drivkrafter. Tyck om dig själv och bygg upp din självkänsla. Ta hand om dig. Se till att äta, sova och träna så att du fungerar och mår bra. Tänk långsiktigt. Du ska kanske orka i 32 år, inte två. Karriären är ett maratonlopp, inte en sprint. Fånga erbjudanden när de kommer. Du hinner pröva något nytt, yrkeslivet är långt. Prioritera – både i det stora och det lilla. Välj vad du vill satsa på. Planera din tid. Att göra en sak i taget går snabbare än att jobba med flera saker parallellt, det visar forskningen. Delegera. Allt som någon annan kan göra lika bra eller nästan lika bra kan lämnas över, så att du får tid att göra det bara du klarar. Våga släpp på kontrollen. Överprestera inte – i alla fall inte jämt. Sätt rimliga deadlines för dig själv. Fråga klienten när ett uppdrag måste vara klart, det är kanske inte så bråttom som du tror. Lär dig att kommunicera på ett bra sätt. Lär dig att ge feedback, både nedåt och uppåt i organisationen. Negativ feedback ska alltid ges mellan fyra ögon, positiv gärna inför många andra. Foto: ULRikA BRANDBERg