Advokaten 1
Fokus Affärsadvokater under press terna vill ocks
å allt mer diskutera formen för arvodet till advokaterna. Den klassiska timtaxan är inte längre någon självklarhet. I stället diskuteras ofta fasta arvoden, tak för vad ett uppdrag får kosta, rabatter, ramavtal och riskdelning där advokatbyrån står för en del av kostnaden om en affär inte blir av. Och advokatbyråerna har anpassat sig. På internationella byrån Linklaters finns numera en global prisgrupp. – Den samordnar och hjälper oss att lära av varandra när det gäller olika prismodeller, budgetuppskattningar inför projekt, i vilken utsträckning vi jobbar med fasta priser, maximala arvoden, alltså takarvoden, hur vi kan jobba med rabatter, berättar Per Nyberg. Det händer också att klienterna vill förhandla in nya arbetsuppgifter i ett uppdrag. – Det kommer förfrågningar om att biträda med utbildning och viss typ av rådgivning till fasta priser. Det kan handla om att man har möjlighet att ringa för att få en kort avstämning av läget utan att det nödvändigtvis innebär en arvoderad tjänst, berättar Michael Wigge. Han tror att det med tiStefan Brocker Michael Wigge den kommer att bli allt vanligare med formella uppdragsbrev, där advokatbyråerna tillsammans med klienten lägger ned tid på att definiera vad som ingår i uppdraget. Syftet är just för att specificera priset och uppdraget. ligt arvode, och för att nå dit måste man ha en dialog med klienten, säger Michael Wigge, som påpekar att hans byrå alltid haft sådana diskussioner, men att de blivit vanligare på senaste tiden. – Det är inte bara av ondo, för då hittar man en nivå som båda parter tycker är skälig i förväg i stället för en diskussion efteråt. Jag tycker att den här medvetenheten är av godo för marknaden i stort, för då får man en mer ackurat prissättning, anser Wigge. Rätt pris för klienten behöver dock inte betyda ett lägre pris, påpekar advokaterna. Tvärtom är många klienter beredda att betala höga arvoden för de mest specialiserade tjänsterna. Andra, mer rutinartade uppgifter, får kanske kosta mindre. Per Nyberg på Advokaten Nr 4 • 2010 Linklaters kan konstatera att byråns genomsnittliga arvode inte påverkats nämnvärt av krisen. Däremot finns en större variation i prissättningen. Carl Svernlöv, delägare i Baker McKenzie, sammanfattar läget: – Det handlar om att strukturera arbetet rätt, att sätta samman rätt team, och att redan i utgångsläget komma överens med klienten om vad vi ska göra. Vi ska inte leverera en Rolls Royce om klienten vill ha en Folkvagn. Under högkonjunkturen var klienterna inte lika noga, säger han. aLternativa betaLningsmodeLLer Om uppdraget är en Rolls Royce eller en Folkvagn är alltså viktigt att ta reda på. Men klienkonkurrens som mÄrks Klienternas nyvunna självförtroende i relationen med advokatbyråerna tar sig också andra uttryck än i förhandlingar om priset på tjänsterna. Ett är ökad transparens, att klienten vill ha redovisning av vilka som arbetat i ett projekt och vad de gjort. De stora statliga utförsäljningarna under senare år har bidragit till en annan form av transparens: det är inte längre självklart hemligt vad man betalar för sina advokater. Regeringskansliet har gått i spetsen för att berätta öppet vad de byråer som har lämnat in anbud tar betalt. De stora statliga utförsäljningarna lades ut på advokatbyråer efter en regelrätt upphandling. Men även bland klienter i den privata sektorn har det blivit vanligare att begära in offerter från flera byråer. – Det är oftare man får uppdragen i konkur25 »