Tidningen Energi, nr 7/2018 1
Nyheter Estland före med hubben DIGITALISERING Vå
rt grannland Estland har kommit betydligt längre än Sverige när det gäller digitala tjänster och lösningar, inte minst när det gäller införandet av elmarknads datahubben som pågår i Sverige just nu. Bakom den estniska datahubben ligger det statliga bolaget Elering AS och erfarenheterna har varit positiva för nätägare, elhandelsbolag, producenter samt distributions och transmissionsansvariga. Estland är idag en av världens ledande nationer inom digitalisering där exempelvis staten erbjuder hundratals etjänster till sina medborgare och tusentals till företag, emedborgarskap till utländska medborgare och Estland är i stort sett täckt av ett trådlöst internet som är gratis. Man röstar digitalt och kan underteckna de flesta dokument digitalt. Man använder också blockkedjetekniken för databaser inom exempelvis hälsovård med mera. Man har haft stora framgångar med många världskända ITlösningar som exempelvis Skype som utvecklats i Tallinn. Snabb utveckling Den estniska eldatahubben togs i bruk 1 januari 2013. Man jobbade i etapper, där först nätoperatörerna rapporterade in mätpunkterna i sitt nät. Därefter rapporterades alla kundavtal och 12 månaders historik med en timmes avräkning för varje kund och därefter började nätoperatörerna dagligen rapportera in förbrukningen med en timmes avräkning som möjliggjorde införandet av fri elhandel för alla kunder. Utvecklingen av datahubben skedde anmärkningsvärt snabbt, mindre än ett år, och den första versionen hade bara grundläggande funktioner. Senare kompletterades den steg för steg med exempelvis tjänsten med en gemensam faktura för elnätsavgifter och konsumtion. Processerna i datahubben är enkla och ”tunna” och datautbytesgränssnittet 01000011000001010000110 10000001010000000101010 110000000111001100010100 10000001010000000101010 001001001000000010101011 0001001010011111010001010 110000000111001100010100 10000001010000000101010 001001001000000010101011 Estland har haft sin eldatahubb i bruk sedan 2013. ”Estland är idag en av världens ledande nationer inom digitalisering” är därför enkelt att hantera för utvecklare. Detta möjligjorde exempelvis snabb intergration av kund och leverantörshantering i samband med fakturering hos elhandelsbolagen. Ett annat exempel är att i den estniska datahubben använder man inte status på mätvärdet utan nätoperatören rapporterar in mätdata och vid en eventuell korrigering gör elhandelbolaget motsvarande korrigering gentemot kund vid behov. Lägre risk Sven Pitkve, elhandelschef på Imatra Elekter AS i Estland som tidigare tillhörde Fortum, är mycket nöjd med möjligheterna och utfallet av den estniska datahubben. – Under de senaste åren har vi gjort mycket för att göra våra processer mer automatiska och effektiva och vi är idag knappt tre personer som sköter allt kring elhandel för cirka 30 000 kunder, säger Sven Pitkve. Vi använder Syneralls system för all hantering av data, fakturering och marknadsföring där processerna har en mycket hög automationsnivå. Kunderna kan se sin konsumtion antingen på vår webbsida eller i datahubben, fortsätter Sven Pitkve, och i datahubben kan de också godkänna eller auktorisera leverantörer. Skräddarsy lösningar – En intressant följd är att många av våra kunder har valt spotpris per timme, vilket gett oss lägre marginal men också lägre risk. Med tiden så har också mängden data ökat och idag kan det vara upp till elva parametrar för en mätpunkt vilket ger oss väldigt bra möjlighet att skräddarsy lösningar och erbjudanden för kunderna. Vi måste lära oss att förstå värdet av dessa konsumtionsdata, hur vi ska involvera kunderna och få dem att tänka på sitt konsumtionsmönster, avslutar Sven Pitkve. ANDRES OLT Nr 7 2018 Tidningen ENERGI 27