Sten Omslag: Peter Walker
Sten Innehåll
Sten Ledare: Kai Marklin
Sten Kort & gott
Sten Stenbrottet: Norrvange
Sten Intervju: Kerstin Barup
INTERVJU KERSTIN BARUP för historien Med öga Kers
tin Barup, professor i restaureringskonst, vill med historiska kunskaper ge arkitekter större frihet. TEXT PETER WILLEBRAND FOTO ANNA RUT FRIDHOLM V i ser det åter i krigshärdarnas Mellanöstern: byggnader rivs och kultarv skövlas. Ett brutalt sätt att beröva människor deras identitet. — Makt i krig tas genom att våldta och förstöra kulturarv. En raserad stenmur är i sammanhanget en del av maktspråket, sä ger Kerstin Barup. Som ett motsatt exempel berättar hon om ett nyss avslutat studie besök i Dresden, den tyska staden som jämnades med mar ken under andra världskriget. Av den berömda kyrkan Frauen kirche återstod endast några stenar. De fick ett enormt symbolvärde för återbyggnaden. – Det blev förstås mycket kostsamt att bygga upp kyrkan igen, men det var oerhört viktigt för människorna i Dresden. Sedan slutet av 90-talet är Kerstin Barup professor i bebyggelse vård vid Lunds tekniska högskola. Hon har även en professur i restaureringskonst vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Det är också där vi träffas, i arbetsrummet på Skeppsholmen. Som ung ville hon bli inredningsdesigner, men föräld rarna föreslog arkitekt eftersom det skulle ge fler valmöjligheter. – Ett klokt råd, konstaterar hon själv så här i efterhand. I familjen fanns en stark koppling till formgivning. Hennes pappa, Elias Barup, var den förste möbeldesignern vid Gärsnäs. Ett tag ägde Gärsnäs även det intilliggande stenbrottet i Komstad. – Han arbetade faktiskt även en del med kalksten. Kerstin utbildade sig till arkitekt vid Lunds tekniska högskola på 70-talet och fortsatte på Konstakademien i Köpenhamn. Hon hann även med ett år i Rom där hon studerade byggnadsvård. Under studierna i Lund träffade hon sin man, Mats Edström. Båda var intresserade av arkitektur historia och han skulle senare även bli hennes partner på det gemensamma arkitektkontoret. – Vi fick ett stipendium för studierna i Rom och sa upp oss från våra jobb. Men pengarna tog slut så vi frilansade och hade korta projektanställningar medan vi studerade. Det blev så krångligt att jag frågade skattemyndigheterna som föreslog att vi skulle starta eget i stället. På den vägen är det. K erstin Barups syn på restaurering tar sin utgångspunkt i en tradition som inleddes av arkitekten Ove Hidemark, som gick bort i början av året. Han var den förste professorn i äldre byggnadsteknik och restaurering vid Konsthögskolan. – I början av 80-talet återinförde han värdet av kunskaper som mer eller mindre har försvunnit med modernismen och efterkrigstidens nybyggnationer. Han täppte igen kunskapsglappet genom att ge material som kalk, linoljefärger och natursten en bokstavlig renässans, konstaterar Kerstin Barup. 11
Sten Stenpriset: De nominerade
Sten Projekt: Ulls hus
Sten Projekt: Henriksdalsallén
Sten Projekt: Svea Artilleri
Sten Porträttet: Peter Walker & Mall of Scandinavi
a
Sten Projekt: Frälsarkransen
Sten Projekt: Locks rike
Sten Forskning: Såga eller borra?
Sten Krönikan: Staffan Strindberg
Sten Småsten: Nytt från branschen
Sten Fråga Kurt & Kai: Ta bort klotter
Sten Marknaden