Sten Omslag: Peter Walker
Sten Innehåll
Sten Ledare: Kai Marklin
Sten Kort & gott
Sten Stenbrottet: Norrvange
Sten Intervju: Kerstin Barup
Sten Stenpriset: De nominerade
Sten Projekt: Ulls hus
Sten Projekt: Henriksdalsallén
Sten Projekt: Svea Artilleri
Sten Porträttet: Peter Walker & Mall of Scandinavi
a
PORTRÄTTET PETER WALKER drömskt, eller är han lån
gt borta i nya tids scheman, ändringsbeställningar och framtida planer? Ett 30-tal personer på BAU, ”hela bortre halvan av kontoret”, arbetar febrilt med det sista kring bygget, det är kontorets största projekt hittills, men det var Peter som ensam vid köksbordet en kväll skissade upp de första tankarna kring en stadion och en galleria på en rätt hittills hopplös tomt bakom bangården i Solna. Det är en tidlös bild av den upphöjde arkitekten, som suveränt drar upp sina visioner, gärna på en krogservett, med aska från cigarren i sann mästaranda som Alvar Aalto, Mies van Der Rohe, Le Corbusier, Zaha Hadid, genialiska typer med genialiska hus. – Det är den romantiska bilden av arkitekten, men yrket handlar inte mycket om det. Yrket och branschen har förändrats. Det är inte längre den ensamma arkitekten som ritar och säger ’så här ska det bli’ och gör allting själv, säger Peter. – Världen funkar inte så, utan handlar om systemmontage och arbeten tvärs över gränser mellan företag och discipliner för att få ihop dagens komplexa projekt. Men BAU har varit med från ax till limpa, kontoret var med redan då ”the masterplan, det stora flödet”, definierades. – Det är som att rita en stadsplan med mötesplatser och logistik. Man drar några streck på ett A3 och först senare förstår man vidden av det hela, säger Peter om det väldiga i projektet. – Man blir lätt skalblind, fyller Stina i och medger att det finns stunder då hon legat sömnlös. – Det är ett sanslöst projekt det här och allt pågår samtidigt hela tiden. Hur ska vi hinna och orka ta hand om den lilla detaljen? Det är ofta där ambitionerna i ett projekt visar sig. P eter Walker är född i Sverige, men har växt upp här och där, mest i Kanada. Hans engelske pappa Gerald Walker studerade stadsplanering i London efter kriget, sändes mot sin vilja till lilla Sverige för att skriva ett examensarbete och blev helfräst i svensk arkitektur. – ABC-staden i Vällingby var känd internationellt och var målet för resan, med en omväg runt Örebro för att se på Backström & Reinius Rosta-område, berättar Peter. Pappan träffade Peters mamma på en Teknisfest, stannade i Sverige och jobbade med stadsplaner, bland annat i Kiruna som fick Sveriges första gågata och planen för Ralph Erskines kända höghus, som snart ska rivas för att ge plats åt gruvbrytningen. Peter följde med familjen dit pappans arbeten tog den, först till Kanada, sedan Tanzania, Australien och Bahamas. – Jag har barndomsminnen som kristallklara vykort och de påverkar mig ännu. Jag fick hänga med på min pappas jobb och så vaknade nog mitt intresse för stadsplanering. Mellan resorna bodde familjen nästan 20 år i Toronto, där Peter så småningom läste arkitektur. Han sökte praktik i Stockholm och fick 1984 börja på FFNS arkitekter, nuvarande Sweco. När utbildningen var klar 1987 bosatte han och frun sig i Stockholm. – Bara några år, tänkte vi, sedan sticker vi någon annanstans, men det blev inte så. I 80-talets byggfeber kom Peter att arbeta med Nacka Forum, ”hårt influerade av St. Pancras i London”. Han var med om att rita på finlandsbåtarna Silja Serenade och Silja Symphony. – Man ska aldrig säga att man har ritat något själv, men jag har ritat mycket av galleriorna på de skeppen. BAU föddes 1991 när Peter och kollegerna Hans Birkholz och Per Eric Sundby hoppade av och startade en firma ihop. – Vi insåg att vi var dåliga på att ha en chef. FFNS hade vuxit och vi ville fokusera mera på arkitekturen än att driva före tag. Vi ville jobba direkt med projekten, vara kvar längre i dem och styra dem hårdare själva. Vi tog risken och provade något nytt… De tre äventyrarna etablerade sig i en före detta mjölkbutik i Ängby. Just då blev det byggkris. Tack vare jobben på finlandsbåtarna kunde BAU få arbete direkt och ritade på ombyggnader av Åbobåtar under kontorets nio första månader. – Tack och lov. Det var 1991 … och 1992 var det som värst, med 500 procents ränta och absolut ingenting att göra. Så småningom repade sig konjunkturen och BAU fick sitt första hus uppfört, ett terasshus på Stora Essingen. Kontoret har sedan fokuserat på större fastighetsbyggen och övergett privatvillorna. – Man måste välja i det här yrket. Att rita åt privatpersoner är extremt kontaktintensivt och tidskrävande. Under 00-talet ritade BAU stora projekt i innerstaden, bostäder, kontor, ombyggnader. I dag har kontoret 70 anställda arkitekter, byggnadsingenjörer och datagrafiker av 16 nationaliteter. Kontoret ligger nära Vanadisplan, högst upp i den Ragnar Öst ”Den vita stenen ligger som en glansig strand över betongen. Klubba, murslevar och fix, här pågår arbete, fast just nu är det lunch.” 33
Sten Projekt: Frälsarkransen
Sten Projekt: Locks rike
Sten Forskning: Såga eller borra?
Sten Krönikan: Staffan Strindberg
Sten Småsten: Nytt från branschen
Sten Fråga Kurt & Kai: Ta bort klotter
Sten Marknaden