Nordens Tidning 1
Utbildning Från slätt till fjäll, från union till
självständighet Elever och lärare i åk 5 på Stanstorpsskolan deltar i projektet ”Från slätt till fjäll, från union till självständighet” tillsammans med elever och lärare i trinn 6 på Solvang skole i Norge. Solvang skole ligger i Öyer vid foten av fjällen i södra Gudbrandsdalen, strax norr om Lillehammer, medan Stanstorpsskolan i Staffanstorp är belägen på den skånska slätten. P rojektet ger eleverna autentiska mottagare till sina arbeten i svenska/norska och SO och de lär sig identifiera likheter och skillnader i geografi, historia, kultur och språk. Ett omfattande digitalt samarbete och klassutbyten utgör grunden i projektet som sträcker sig från höstterminen 2017 till vårterminen 2019. Arbetet leds av Johan Hultgren, förstelärare i SO, och Dan Hansson, biträdande rektor på Stanstorpsskolan. Nordplus junior (Nordiska minsiterrådets program för samarbete och utbyte inom Norden och Baltikum) finansierar delar av projektet. De svenska och norska läroplanerna betonar starkt att skolan ska verka för att bidra till ett gemensamt kulturarv, samtidigt som den ska se till att eleven kan leva sig in andras villkor och värderingar. Pedagogerna på båda skolorna ser redan effekter av att eleverna lättare kan leva sig in hur andras livsvillkor ter sig. Under augusti och september 2017 skrev eleverna brev där de bland annat berättat om sina favorithögtider och fritidssysselsättningar. Efter att ha översatt breven, efter visst bryderi, kunde vi konstatera att den populäraste högtiden var julafton på båda skolorna. Stanstorpseleverna hade även nyår, halloween, midsommar och Valborg som favoriter. På Solvangs skole nämndes förutom julafton, Id al fitr (firas efter Ramadan), påsk, St Hans (midsommar) och nyår som favorithögtider. Anmärkningsvärt var att ingen norsk elev hade nationaldagen 17 maj som favorit. Eleverna funderade över vilka högtider som är religiösa, kommersiella och/eller sekulära. Intressant var också att jämföra med hur svensk handel värderar de olika högtiderna. Ett venndiagram fylldes i där barnens fritidsaktiviteter fördelades, beroende på var de kunde genomföras. Under september och oktober arbetade skolorna med att jämföra sitt partnerland med ett annat nordiskt land utifrån ländernas natur, naturresurser, klimat, städer, befolkning, ekonomi, energikällor, befolkning och kända personer. Skillnader och likheter undersöktes och några grupper argumenterade för vilket land som var bäst. Eleverna redovisade sina arbeten genom att filma dem och publicera dessa på Youtube. Kamratrespons gavs på redovisningarna via Skype, vilket var väldigt uppskattat. Vid utvärderingen på Skype samtalades det också väder, vilka skolämnen eleverna hade under dagen och vad dagens lunch bestod av. När det gäller vädret hade den första snön fallit i Öyer, medan termometern visade 12 plusgrader i Staffanstorp, vilket uppfattades som sommar av några av barnen i Norge. En tydlig snöabstinens märktes tydligt hos många av våra elever och pedagoger. Många elever var förbluffade över att det fanns serverad skollunch i Sverige, medan eleverna i Öyer hade matpakke med till skolan. Majoriteten av de norska elevernas luncher bestod av smörgåsar och yoghurt. Under mars 2018 har eleverna på Stanstorpssokolan också redogjort om Sveriges stormaktstid för sina norska vänner, med fokus på hur Stormaktstiden påverkade Norge, exempelvis var Trondheims län svenskt under några år efter freden i Roskilde 1658 och Karl XII skjuts till döds vid Fredrikstens Fästning i Halden 1718. Under Sveriges Stormaktstid var Norge i union med Danmark och denna tidsperiod behandlas därför inte alls lika ingående i den norska grundskolan, i jämförelse med den svenska. För att förbereda och planera klassutbytena under läsåret 2018-2019 besökte Dan Hansson och Johan Hultgren Öyer i mars 2018. Förutom planeringen av klassutbytena avverkades också en rad andra aktiviteter med under fyra intensiva dagar. Bland annat visade Dan och Johan personalen på Solvang skole hur man kan arbeta med programmering i skolan i form av att programmera Dashrobotar. Den snabba digitaliseringen av samhället har gjort att programmering blivit obligatoriskt i den svenska grundskolan. Information om projektet gavs också på föräldramötet för trinn 5, där många föräldrar visade uppskattning för projektet. Johan och Dan följde eleverna under en skoldag och Johan fick vikariera som idrottslärare en lektion. En dag spenderades på skidor i Hafjells skidanläggning då eleverna hade friluftsdag. I den norska läroplanen är det fastställt att eleverna ska åka skidor både på längden och tvären. Ett minnesvärt besök på Maihaugens friluftsmuseum genomfördes också där Tone Wiik, pedagog på Solvang skole och guide på Maihaugen, berättade om Garmo Stavkyrka från 1200-talet och en skola från Skjåk byggd på 1860-talet på ett förträffligt sätt. Lärarutbytet kunde genomföras tack vare delfinansiering från föreningen Norden, vilket pedagoger på båda skolorna är mycket tacksamma för. I maj kommer de norska pedagogerna till Skåne för detaljplanering av klassbesöket under vecka 36 då norska 13-åringar förhoppningsvis ska få bada i Lommabukten, beskåda några praktfullt slott, besöka Malmö och framförallt Rosengård som det skrivs mycket om i norsk media. Tanken är även att det ska språkbadas och att eleverna ska få programmera Dashrobotor i blandade svensk/norska grupper. Ett besök på nordens största järnåldersboplats, Uppåkra, bör också klaras av. De skånska eleverna ska under vecka 12 2019 få uppleva riktig vinter och utöva någon form av vinteraktivitet. Besök på olika historiska platser som Fredrikstens fästning, Eidsvoll, Maihaugen och Lysegårdsbackarna i Lillehammer är också inplanerade. JOHAN HULTGREN KLASSLÄRARE, FÖRSTELÄRARE I SO, STANSTORPSSKOLAN nordens tidning nr 2 | 2018 21