Advokaten 1
Advokaten ledaren
Fokus Ensamkommande flyktingbarn nbördeskriget i
Syrien, hotet från terrorgruppen IS, ökat våld i Afghanistan och andra oroshärdar runt om i världen får människor att förlora hoppet om en framtid i sitt hemland. Aldrig tidigare har så många människor sökt skydd i Europa. I början på oktober hade knappt 77 000 personer sökt asyl i Sverige i år. 14 830 av dem var barn och unga under 18 år, som har kommit hit utan föräldrar eller en annan vårdnadshavare. Så många ensamkommande barn och ungdomar har aldrig tidigare kommit till Sverige under så kort tid. För att kunna ta emot alla asylansökningar och registrera dem har Migrationsverket bett om förstärkning från Försvarsmakten, Kronofogden, Försäkringskassan, Skatte verket och CSN. – Migrationsverket klarar inte av det här själva. Det här är en fråga för hela landet. Myndigheterna ska nu se över på vilket sätt de kan hjälpa oss. Det gäller att hitta rätt personer med rätt profil, säger Carl Bexelius, biträdande rättschef på Migrationsverket. Det kan inte uteslutas att inlårörde ensamkommande barn 143 dagar. Hittills i år ligger handläggningstiden på runt 200 dagar, men den kommer ”Det finns en stor fara en risk som bygger på att vi har en begränsad förmåga att hantera många ärenden.” Petter Asheim nad myndighetspersonal även kan behöva hjälpa till senare i handläggningen. Frågan är då om kvaliteten på besluten blir lidande, om personalen som kommer utifrån har rätt kompetens för att fatta beslut i asylärenden. – Handläggare från Skatteverket kan inte utreda och fatta beslut i asylärenden. Vi måste säkerställa att den materiella kompetensen finns på något sätt. Det är möjligt att seniora handläggare och beslutsfattare kan fungera som ett stöd inför utredning och beslutsskrivning, säger Carl Bexelius. LÄNGRE HANDLÄGGNINGSTIDER Migrationsverkets målsättning är att handläggningen för ett asylärende ska vara tre månader. Förra året var den genomsnittliga tiden för att handlägga ett ärende som ENSAMKOMMANDE BARN UNDANTAS FRÅN LAGÄNDRING Torsdagen den 22 oktober nådde regeringen och allianspartierna en överenskommelse om migrationsoch integrationspolitiken. Den blocköverskridande uppgörelsen mellan samtliga riksdagspartier, utom Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet, innehåller 21 punkter som syftar till att skapa ordning och reda i mottagandet, en bättre etablering och att dämpa kostnads26 ökningarna. Tillfälliga uppehållstillstånd blir huvudregel under en treårsperiod. Ensamkommande barn, barnfamiljer och kvotflyktingar undantas dock från den tillfälliga lagändringen och ska även fortsatt som huvudregel få permanent uppehållstillstånd. Placeringen och hanteringen av ensamkommande barn ska, enligt överenskommelsen, löpande ses över. Översynen ska omfatta alltifrån handläggningen hos socialtjänsten och Migrationsverket till systemet med gode män och tolkar. Friskolor ska ha samma möjligheter som kommunala skolar att ta emot asylsökande och nyanlända elever. Migrationsverket får i uppdrag att korta handläggningstiderna för asylsökan. En plan för vilka åtgärder som ska vidtas ska redovisas till Regeringskansliet i samband med att verket lämnar sin prognos för februari 2016. Ett resultat av EUförhandlingar är att avslag ska ges snabbare på ogrundade ansökningar och ansökningar från säkra länder. De sex partierna är också eniga om att riksdagen ska stödja en proposition om att kommunerna ska dela på ansvaret för mottagande av nyanlända. Den nya lagstiftningen ska träda i kraft den 1 mars 2016. Uppgörelsen innebär även skärpta försörjningskrav för anhöriginvandAdvokaten Nr 8 • 2015 för att ärendemängden gör att rättssäkerheten försämras. Det finns troligen att bli längre än så framöver. – Det är inte bra. Vi vet att asylprocessen är väldigt jobbig och psykiskt påfrestande för barnen och ungdomarna. Det är ofta inte förrän de har fått uppehållstillstånd som de kommer in i samhället och börjar tänka på utbildning. Därför är det viktigt att processen är så snabb som möjligt. Samtidigt måste Migrationsverket utreda ärendena ordentligt, säger Mikaela Hagan, sakkunnig hos Rädda Barnen. Trots att Migrationsverket har så många barnärenden att avgöra är inte Carl Bexelius orolig för att rättssäkerheten hotas och felaktiga beslut fattas. – Vi fattar beslut när vi har ett tillräckligt gott beslutsunderlag. Det måste få ta tid att fatta beslut, säger han. Offentliga biträden, frivilligorganisationer och forskare som vi har intervjuat uttrycker däremot en oro för att kvaliteten på besluten kan komma att påverkas negativt när arbetsbördan växer för såväl Migrationsverkets handläggare som för de offentliga biträdena. – Det finns en stor fara för att ärendemängden gör att rättssäkerheten försämras. Det finns en risk som bygger på att vi har en begränsad förmåga att hantera många ärenden, säger advokat Petter Aasheim. En annan aspekt på de långa väntetiderna som lyfts fram är att barnen under handläggningstiden kan hinna fylla 18 år och därmed gå miste om uppehållstillstånd i Sverige. Migrationsverkets åldersbedömningar har genom åren fått mycket kritik från flera håll, vilket Advokaten har uppmärksammat. Att det inte finns något rättssäkert sätt att bedöma åldern på ett barn är också den största